چاپ کد خبر: 46214
6 اسفند 1399

شناخت شخصیت افراد با فیلم سینمایی مورد علاقه

تست سینما

محققان دریافتند که چگونه همدلی با شخصیت‌های فیلم بر روی رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد.
به گزارش اول فارس ، ۳۱ ژوئیه به روز تولد هری پاتر و خالق آن جوآن رولینگ اختصاص یافته است. به دنبال تولد یکی از مشهورترین جادوگران دوران مدرن، هری پاتر و خالقش جوآن رولینگ، محققان دانشگاه ایالتی اورال جنوبی که یکی از دانشگاه‌های معتبر روسیه است، متوجه شدند چگونه فیلم‌های محبوب بر رفتار مردم تاثیر می‌گذارند. یافته‌ها حاکی از آن است که هرکس با هرشخصیتی هم‌ذات‌پنداری کند، رفتار آینده‌ی او قابل پیشبینی خواهد بود.

محققان بررسی تاثیر آموزشی رمان‌های مشهور جوآن رولینگ و کشف تاثیر فیلم‌های مربوط به جادوگری بر روی رفتار فرد را هدف قرار دادند. برای این کار، یک نظرسنجی میان طرفداران ۱۹ تا ۲۳ ساله هری پاتر انجام دادند. کارشناسان ۱۴ کاراکتر را انتخاب کردند. بدین صورت که اگر بینندگان هنگام تماشای فیلم با کاراکتری همدلی می‌کردند، با او هم‌ذات پنداری داشتند.

فیلم‌های محبوب، بینندگان را به “زمین بازی” خود جذب می‌کنند. آن‌ها توانایی تغییر ذهنیت و رفتار انسان‌ها را دارند، و سپس “بازیکنان” درگیر بازی می‌شوند.

مشخص شد که اکثر پاسخ دهندگان با هرمیون گرنجر و هری پاتر هم‌ذات پنداری کرده‌اند. طبق یافته‌های روانشناسان، چنین افرادی خود را خالق می‌دانند، اما فکرنمی‌کنند مورد استفاده قرار گیرند و نمی‌دانند چگونه از توانایی‌های خلاقانه خود استفاده کنند.

آن دسته از شرکت کنندگان در این آزمایش که پروفسور دامبلدور را به عنوان شخصی که با او هم‌ذات پنداری دارند انتخاب کردند، می‌خواهند خود را به عنوان خالقانی ببینندکه می‌توانند به دیگران در شرایط دشوار کمک کنند. به گفته روانشناسان، فرد با انتخاب دامبلدور ناخودآگاه زندگی خود را با هدایت آرمان‌های خوب و فداکاری برای رسیدن به یک هدف بنا می‌کند.

کسانی که با پروفسور مک گوناگال هم‌ذات پنداری کرده‌اند می‌خواهند به عنوان منجیانی عمل کنند که در شرایط بحرانی برای نجات افراد ظاهر می‌شوند.

با این حال، جالب‌ترین یافته‌ها مربوط به افرادی است که با افراد شرور هم‌ذات پنداری می‌کنند. به گفته نویسندگان محقق این افراد کسانی هستند که نیاز دارند جامعه به آن‌ها احساس نیاز کنند. کسانی که بازتاب خود را در دولورس امبریج می‌یابند قادر به نادیده گرفتن جنبه اخلاقی یک موضوع هستند.

کسانی که خود را با دارک لرد ولدمورت همراه می‌کنند بلندپروازی‌های بالایی دارند، برای قدرت تلاش می‌کنند و تمایل دارند خود را از طریق نقش‌های برجسته نمایان کنند. تمام تصمیماتی که توسط اینگونه افراد گرفته می‌شود به منظور دستیابی به جایگاه بالا به هر قیمتی است.

به گفته‌ی دانشیار گروه روانشناسی رشد و مشاوره، اگر کودک یا نوجوان خود را با یک شخصیت منفی مرتبط سازد، والدین می‌تواند به تمرکز روی برخی ویژگی‌های خاص یک شخصیت کمک کنند. به عنوان مثال: حتی شرور اصلی، ولدمورت، دارای تحصیلات خوبی بود و مطمئناً از ویژگی‌های رهبری برخوردار بود. اگر والدین نقشی فعال در زندگی فرزندان خود داشته باشند، می‌توانند اهداف فرزندانشان را که با کمک این شخصیت در جست‌وجوی آن هستند، تا حد زیادی تعیین کنند.

در عین حال، الگوی رفتار شرور اغلب کارآمدتر است که منجر به تغییر درهویت شخصیتی و اجتماعی شخص می‌شود.

نویسنده‌ی محقق اظهار داشت: در آینده، ما قادر خواهیم بود اثر متقابل عوامل را شبیه سازی کرده و رفتار مورد انتظار را براساس روش‌های مدرن ریاضی پیش‌بینی کنیم.

این یک روش فرافکنی خوب است که اغلب توسط روانشناسان استفاده می‌شود. روشی کاملا علمی نیست، اما به عنوان یک روش مکمل استفاده می‌شود. احساس همدلی بسیار مهم است. الگو‌های رفتاری شخصیتی که فرد با آن همدلی می‌کند، می‌تواند اطلاعات جالبی را در اختیار روانشناس قرار دهد و حتی می‌تواند به تشخیص اختلالات کمک کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار