چاپ کد خبر: 103059
9 بهمن 1401

بایدها و نبایدها و راهنمای خرید خودرو دست‌دوم و کارکرده

خرید ماشنی دست دوم و کارکرده

اگر قصد خرید ماشین دست‌دوم و کارکرده دارید، باید حواستان را جمع کنید و نکاتی را در ذهن داشته باشید. در معامله چنین ماشین‌هایی، علاوه بر توجه به قیمت مناسب برای خرید باید به عملکرد فنی وسیله موردنظر هم دقت کنید. ضمن اینکه داشتن اطلاعات درباره مدارک و اسناد و مراحل خرید هم به ساده‌ترشدن فرایند خریدتان کمک می‌کند. در راهنمای خرید ماشین دست دوم از نکات قابل‌ملاحظه‌ای می‌خوانید که به شما کمک می‌کنند، خرید بهتری داشته باشید.

عناوین این مطلب

  • نکات راهنمای خرید ماشین دست دوم چیست؟
  • بررسی سلامت فنی خودرو
  • ارزیابی وضعیت ظاهری خودرو
  • توجه به مراحل خرید و مدارک خودرو
  • مراحل خرید خودروی دست دوم چیست؟
  • با ماشین دور بزنید
  • خوش معامله بودن ماشین را بررسی کنید
  • سؤالات متداول

نکات راهنمای خرید ماشین دست دوم چیست؟

خرید ماشنی دست دوم و کارکرده

این‌روزها که هزینه خرید خودروی صفر بسیار زیاد و غیرمنطقی شده و روش‌های اقساطی خرید هم راه‌ورسم پیچیده‌ای پیدا کرده‌اند، نگاهی به بازار خودروهای کارکرده فکر خوبی است. راهنمای خرید ماشین دست دوم به سه بخش مختلف و متنوع تقسیم می‌شود:

  • بررسی سلامت فنی؛
  • ارزیابی وضعیت ظاهری؛
  • توجه به مراحل خرید و مدارک خودرو؛

اگر به تمام این‌ها دقت نکنید، امکان دارد خودرویی نصیبتان شود که مدام در تعمیرگاه است و خرج‌های ریزودرشت به شما تحمیل می‌کند. در ادامه می‌خواهیم مصادیقی از بررسی هریک از این بخش‌ها را به شما معرفی کنیم تا در خرید حواستان را جمع کنید. در راهنمای خرید ماشین دست دوم ایرانی و خارجی به نکات زیر اشاره می‌شود.

بررسی سلامت فنی خودرو

در خرید خودروی کارکرده به موارد زیر دقت کنید:

  • بررسی شاسی و بدنه؛
  • ترمزها؛
  • تست فرمان؛
  • رنگ دود اگزوز؛
  • وضعیت رادیاتور؛
  • سیستم برق خودرو (سیم‌کشی خودرو)؛
  • سیستم تهویه؛
  • کیلومترشمار؛

بررسی شاسی و بدنه

اگر شاسی خودرو آسیب  دیده باشد، خسارت‌های زیادی را در آینده به شما تحمیل خواهد کرد. خودرویی که شاسی درستی ندارد از وضعیت تنظیم فرمان خارج می‌شود و لاستیک‌هایش هم ساییدگی پیدا می‌کنند.

برای اینکه اسیر خسارت‌های رنگارنگی نشوید که شاسی و بدنه آسیب‌دیده برایتان ایجاد می‌کنند، حتما در هنگام خرید به عملکرد این بخش‌های خودرو دقت کنید. اگر شاسی‌ها خراب باشند، نیاز به خرید لاستیک پیدا می‌کنید و مدام باید به جلوبندی خودرو رسیدگی کنید.

ترمز

سلامت ترمزهای خودرو نقش مهمی در عملکرد آن دارد. به صدای ترمزها دقت کنید و ببینید که وقتی ترمز می‌گیرید، صدایی به گوشتان می‌خورد یا خیر. وجود صدایی شبیه برخورد دو فلز با یکدیگر در حین ترمزگرفتن نشانه خوبی نیست.

در این صورت، امکان دارد که لنت ترمز تمام شده باشد. لرزش فرمان در هنگام ترمزگرفتن هم نشانه‌ای از وجود مشکلات در دیسک ترمز است. به‌ عملکرد ترمز دستی و ترمز ABS (در صورت وجود) هم دقت کنید.

تست فرمان

همیشه در راهنمای خرید ماشین دست دو به تست فرمان هم توصیه می‌شود. با نشستن پشت فرمان و راندن خودرو از درستی عملکرد فرمان مطمئن شوید. اگر می‌بینید که فرمان در طول رانندگی منحرف می‌شود، در خرید تردید کنید.

رنگ دود اگزوز

با روشن‌کردن هر خودرو در زمان ارزیابی وضعیت آن برای خرید به رنگ دود اگزوز نگاهی دقیق داشته باشید. دود اگزوز به‌شدت سیاه یا آبی است؟ این‌ها اصلاً نشانه‌های خوبی نیستند. تغییر رنگ دود اگزوز به آبی و سیاه می‌تواند ریشه در وجود مشکلاتی اساسی در کاربراتور داشته باشد.

خروج دود سیاه نشانه مصرف سوخت زیاد است. دود آبی هم حکایت از خرابی موتور دارد. گاهی هم از اگزوز برخی از خودروها، دود سفید بیرون می‌آید. وجود دودی به این رنگ هم نشانه خرابی واشر سرسیلندر است.

گاهی برخی از فروشندگان غیرمنصف با اضافه‌کردن روغن‌های سفت، سعی می‌کنند که از دودکردن اگزوز جلوگیری به‌عمل بیاورند. این روغن‌ها موتور خودرو را تخریب می‌کنند و مانع از آن می‌شوند که به وضعیت واقعی ماشین کارکرده پی ببرید.

وضعیت رادیاتور

اگر شاهد نشتی آب در جایی از خودرو هستید، باید بدانید که علت به وجود مشکل در رادیاتور بازمی‌گردد. بررسی وضعیت رادیاتور خودرو هم اهمیت زیادی دارد؛ ببینید که رادیاتور وسیله باید عوض شود یا خیر.

سیستم برق خودرو (سیم کشی خودرو)

به سیستم برق خودروی موردنظرتان هم دقت کنید. برای ارزیابی وضعیت آن نگاهی به عملکرد چراغ‌های جلووعقب، راهنما، برف‌پاک‌کن و بخش‌هایی مانند مه‌شکن داشته باشید. بالابر شیشه‌ها یا سیستم صوتی هم وابسته به سیم کشی خودرو و سیستم برق آن هستند. با ارزیابی عملکرد آنها می‌توانید درباره صحت و درستی سیستم برق وسیله اطمینان کافی به‌دست بیاورید.

سیستم تهویه

ارزیابی وضعیت سیستم تهویه هم در میان نکات راهنمای خرید ماشین دست دوم اهمیت زیادی دارد. با روشن‌کردن کولر و بخاری ماشین از عملکرد سیستم تهویه باخبر می‌شوید. خروج بو از این بخش‌ها نشان از عملکرد نادرست خودرو در این بخش دارد. برای مثال، اگر بوی رطوبت یا ضدیخ به مشامتان می‌رسد، یعنی این مایعات خودرو نشتی دارند.

کیلومترشمار

ارزیابی کارکرد کیلومترشمار هم اهمیت بسیار زیادی دارد. مقایسه‌ای میان سن و عمر خودروها و عدد کیلومترشمارشان داشته باشید. اگر رقمی که کیلومترشمار نشان می‌دهد، بسیار بیشتر از عمر خودرو باشد، بهتر است که در خرید آن تجدیدنظر کنید. نبود تناسب میان این دو می‌تواند نشانه‌ای از مستهلک‌بودن خودرو کارکرده باشد.

  • بعضی از فروشندگان غیرمنصف کیلومترشمارشان را دستکاری می‌کنند. برای اینکه متوجه این موضوع شوید از کارشناسان خبره کمک بگیرید.

ارزیابی وضعیت ظاهری خودرو

توجه به ظاهر و اتاقک خودرو هم در فرایند خرید اهمیت زیادی دارد. گاهی‌اوقات، حساسیت زیادی درباره وضعیت بدنه به‌خرج نمی‌دهید و ظاهر برایتان مهم نیست اما باید بدانید که بعضی از مشکلات ظاهری خودرو می‌توانند منجر به تحمیل خسارت‌های بزرگی به شما شوند.

کابین ماشین

به تمام بخش‌های کابین یا همان اتاقک خودرو به‌طور دقیق نگاه کنید. وضعیت روکش صندلی‌ها چگونه است؟ داشبورد و دستگیره‌ها چطور هستند؟ پدال‌ها به‌خوبی کار می‌کنند؟ لاستیک دور درها وضعیت خوبی دارند؟

سقف و ستون ماشین

نگاهی دقیق و عمیق به وضعیت سقف و ستون‌های ماشین داشته باشید. این موضوع در راهنمای خرید ماشین دست دوم اهمیت بسیار زیادی دارد. خودرویی که تصادفات ناگوار و سنگین را از سر گذرانده باشد، سقف و ستون‌های سالمی نخواهد داشت.

پوسیدگی زیر خودرو و گلگیر

حواستان به بخش‌های زیرین خودرو هم باشد؛ ببینید که گلگیر و آن بخش‌ها دارای پوسیدگی و خرابی هستند یا خیر. سوراخ‌بودن و پوسیدگی بخش‌هایی از خودرو می‌تواند موجب نفوذ آب به خودرو در هنگام بارش برف و باران شود.

وضعیت لاستیک خودرو

لاستیک‌های خودرو سالم هستند؟ چقدر از عمرشان می‌گذرد؟ اگر لاستیک‌ها وضعیت خوبی نداشته باشند، روی کیفیت رانندگی‌تان اثرات نامطلوبی می‌گذارند. هزینه‌ای که باید صرف تعویضشان کنید هم اندک نیست. به‌وجود لاستیک زاپاس برای خودرو هم دقت کنید.

توجه به مراحل خرید و مدارک خودرو

در هر راهنمای خرید ماشین دست دوم به موضوع مراحل خرید هم اشاره می‌شود. اگر از پیش بدانید که چه مراحلی بیش رویتان است و نیاز به چه مدارکی دارید، روند کار سریع‌تر و ساده‌تر پیش خواهد رفت. قبل از آنکه درباره مراحل فرایند بگوییم، اشاره‌ای به بررسی مدارک مهم در هنگام خرید داریم.

اعتبار و تخفیف بیمه نامه

بعد از اینکه خودرو را از نظر ظاهری و فنی ارزیابی کردید، درباره اعتبار بیمه‌نامه‌اش تحقیق کنید. خودرو بیمه دارد؟ چقدر از اعتبار آن مانده است؟ درصد تخفیف بیمه چقدر است؟ نحوه محاسبه تخفیف بیمه را می‌دانید؟ بیشترین درصد تخفیف بیمه ۷۰درصد است که طی ۷ سال به این عدد می‌رسد. در گذشته، اگر کسی یک برگ از بیمه را جدا و پاره می‌کرد، کل درصد تخفیف صفر می‌شد اما این‌روزها قانون فرق کرده و با پاره‌کردن برگ‌های بیمه‌نامه تخفیف از بین نمی‌رود. در واقع، با درنظرگرفتن مبلغ هزینه‌شده درصدی از تخفیف کم می‌شود.

مراحل خرید خودروی دست دوم چیست؟

خرید ماشنی دست دوم و کارکرده

مراحل راهنمای خرید ماشین دست دوم را که بدانید با خیال راحت‌تری وارد این فرایند می‌شوید. بخش مهمی از سردرگمی‌هایتان هم در طول معامله از بین می‌رود. گام‌های خرید خودروی کارکرده از چه قرار است:

  • پیش از ورود به بخش‌های رسمی‌کردن معامله، بادقت وضعیت سلامت فنی و ظاهری وسیله را بررسی کنید.
  • برای نوشتن قولنامه قانونی با فروشنده به دفترهای معاملاتی بروید و قراردادتان را ثبت کنید.
  • تمام نکات مربوط به معامله و ویژگی‌های خودرو را در قولنامه قید کنید.
  • در قولنامه درباره تعهدات هر طرف بنویسید؛ برای مثال، هزینه عوارض و خلافی با فروشنده است و تعویض پلاک به‌عهده خریدار.
  • به مرکز تعویض پلاک بروید و برگ سبز خودرو را دریافت کنید.
  • اگر دلتان بخواهد می‌توانید به دفتر ثبت اسناد هم مراجعه کنید و سند قطعی را هم به نام خودتان بزنید. البته، این روزها داشتن برگز سبز خودرو به‌عنوان سند قانونی مالکیت کافی است.

با ماشین دور بزنید

حتما با خودروی موردنظرتان کمی رانندگی کنید. باید بدانید که رانندگی با وسیله موردنظر چه تجربه‌ای برایتان به‌همراه می‌آورد. گاهی مشکلات احتمالی و ظاهری را با راندن خودرو پیدا می‌کنید. از آن گذشته، لازم است ببینید که حس‌وحالی که رانندگی با آن وسیله به‌وجود می‌آورد چگونه است، در اتاقکش احساس راحتی می‌کنید یا نه؟

برای مثال، ممکن است که با توجه به قد بلندتان یا شرایط فیزیکی شما، خودرو مورد راحت و مناسبی نباشد. حواستان به اندازه و فضایی هم باشد که خودرو در پارکینگ اشغال می‌کند. آیا ماشین موردنظر در پارکینگتان جای می‌گیرد؟

خوش معامله بودن ماشین را بررسی کنید

منظور از خوش‌ معامله‌بودن خودرو چیست؟ یعنی خودرویی که می‌خرید، در بازار محبوب است یا خیر. آیا بعدها اگر قصد فروشش را داشته باشید، به‌سادگی برایش مشتری پیدا می‌شود یا نه؟ بعضی از خودروها مانند پژو پارس یا پراید در بازار ایران پرکاربرد هستند و طرفداران زیادی دارند. اگر خودرو چنین ویژگی را داشته باشد، معامله‌اش برایتان ساده‌تر خواهد بود.

در راهنمای خرید ماشین دست دوم خارجی و ایرانی باید به ابعاد فنی و ظاهری و البته مدارک خودرو توجه کنید. بی‌گدار به آب نزنید و حواستان باشد که کلاه سرتان نرود. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است که در فرایند خرید از همراهی کارشناسان و افراد ماهر کمک بگیرید. قصد خرید خودروی کارکرده دارید؟ دغدغه و پرسش دیگری درباره معامله خودرو، بی‌پاسخ در ذهنتان مانده است؟

وقتی به کسی حسودیمان می‌شود باید چه کار بکنیم؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار