چاپ کد خبر: 102593
4 بهمن 1401

تا به حال انار پلو خوشمزه را امتحان کرده‌اید؟ +دستور تهیه انار پلو قزوینی و شیرازی 

تا به حال انار پلو خوشمزه و جذاب را امتحان کرده‌اید؟ در این مقاله دستور تهیه انار پلو قزوینی و شیرازی را به شما آموزش خواهیم داد.
انارپلو
انار پلو یکی از غذاهایی است که طعم بسیار منحصربه‌فردی دارد. این غذا متعلق به شهرهای قزوین و شیراز بوده که معمولا در فصل‌های سرد آن را تهیه کرده و سرو می‌کنند. همچنین انار پلو رنگ و لعابی دارد که سفره شما را بسیار قشنگ کرده و طعم آن برای همه هوس‌انگیز خواهد بود. با ما در مجله آشپزی اول فارس همراه باشید تا طرز تهیه انار پلو را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده (قزوینی)

مواد لازممقدار
برنج۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد بزرگ
نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و زردچوبهبه مقدار لازم
زعفران دم‌کردهبه مقدار لازم
انار بزرگ۲ عدد
گشنیز تازه۱۰۰ گرم
سیب‌زمینی۱ عدد بزرگ
روغنبه مقدار لازم
خلال پستهبه مقدار لازم
کره۱ قاشق غذاخوری پر

برای خرید مواد اولیه انار پلو، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از خرید محصولات را انجام دهید. در فروشگاه اینترنتی به‌روز مارت، همه محصولات غذایی از معتبرترین برندهای کشور تامین شده و در بهترین شرایط ممکن، نگهداری و سپس توزیع می‌شوند. امکان بررسی انواع برندها و قیمت هر کدام، تنها با چند کلیک و خرید مواد مورد نظر در هر ساعت از شبانه‌روز، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید از این فروشگاه اینترنتی است. علاوه بر این، همه محصولات حساس به تغییرات دمایی، با ماشین یخچال‌دار حمل شده که تا لحظه رسیدن به دست شما، به هیچ عنوان کیفیت خود را از دست ندهد.

 

طرز تهیه انار پلو (قزوینی)

این غذای دستور تهیه مشکلی ندارد، فقط کافیست قدم‌به قدم طبق دستور تهیه پیش بروید تا یک انار پلو با گوشت چرخ‌ کرده خوشمزه و مجلسی را تهیه کنید. همچنین می‌توانید این غذا را برای شب یلدا نیز تهیه کنید که برای هم برای پذیرایی در شب یلدا بسیار مناسب است و هم عطر و طعم بی‌نظیری دارد. غذاهای مناسب دیگری نیز برای تهیه کردن در شب یلدا وجود دارد که می‌توانید در مقاله «طرز تهیه ۱۳ غذای شب یلدا» مشاهده کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

قدم اول: آماده‌ کردن مواد

برای تهیه برنج ابتدا باید برنج را دو الی سه بار با آب سرد بشویید. سپس برنج را در ظرفی ریخته و با مقداری آب و نمک خیس کنید. حدودا دو ساعت زمان لازم است تا برنج خوب خیس بخورد.

در ادامه انار را دان کرده و کنار بگذارید. سپس یک پیاز را پوست گرفته و ریز رنده کنید. یک پیاز دیگر را به شکل خلالی خرد کنید. سیب زمینی را پوست گرفته و به شکل حلقه‌ای با ضخامتی مناسب برای ته‌دیگ برش بزنید. گشنیز را هم به صورت ساطوری شده ریز، خرد کنید.

یک ماهیتابه برداشته و بر روی حرارت قرار دهید. کمی روغن داخل آن ریخته و بعد از اینکه داغ شد، پیازهایی که خلالی برش زدید را در ماهیتابه ریخته و به خوبی سرخ کنید تا طلایی و ترد شود. برای رنگ بهتر می‌توانید به پیاز داغتان کمی زردچوبه نیز اضافه کنید. سپس آن را کنار بگذارید.

در یک ماهیتابه دیگر مقداری کره ریخته و بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. سپس انار و گیشنیز را در آن ریخته و دو الی سه دقیقه تفت دهید.

قدم دوم: سرخ کردن گوشت چرخ‌کرده

برای آماده کردن گوشت چرخ‌کرده انار پلو، ابتدا یک ظرف برداشته و گوشت را با پیاز رنده شده‌ای که آب آن را کاملا گرفته‌اید، ترکیب کنید.

سپس مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و با دستتان، خوب ورز دهید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت کمی استراحت کرده و خودش را بگیرد.

بعد از گذشت نیم ساعت گوشت چرخ‌کرده را از یخچال خارج کنید. یک سینی برداشته و به اندازه مناسب از گوشت چرخ‌کرده برداشته و با استفاده از کف دست قلقلی کنید و روی سینی بگذارید.

نکته: زیاد گوشت را در دستتان نگه‌ ندارید، زیرا دمای گوشت باید سرد باشد تا در هنگام سرخ کردن باز نشود.

زمانی که همه گوشت چرخ‌کرده را قلقلی کردید، یک ماهیتابه برداشته و مقدار کمی روغن در آن بریزید. سپس بگذارید روغن کمی داغ شود بعد گوشت را یکی‌یکی در ماهیتابه ریخته و با حرارت ملایم سرخ کرده و کنار بگذارید.

قدم سوم: پخت برنج

یک قابلمه برداشته و پر از آب کنید و روی حرارت گاز بگذارید تا جوش بیاید. بعد از به‌جوش آمدن آب، کمی از آب برنجی که خیس کرده بودید را خالی کرده و باقی برنج، آب و نمک را در قابلمه بریزید. بسته به نوع برنجی که استفاده می‌کنید، زمان دهید تا کمی برنج در آب نرم شده و بعد آن را آبکش کنید.

نکته: برای دانستن زمان آبکشی برنج، با استفاده از یک قاشق چند دانه از برنج را از قابله برداشته و با دندانتان میزان پختن برنج را بسنجید. توجه داشته باشید که برنج باید مقداری سفتی داشته باشد و زیاد نرم نشود.

قدم چهارم: بار گذاشتن انار پلو با گوشت چرخ کرده

در یک قابلمه مناسب، مقدار کمی روغن ریخته و بعد از اینکه کمی داغ شد، سیب‌زمینی‌هایی که حلقه‌ای برش زدید را کف قابلمه بچینید. حالا لایه به لایه مواد را در قابلمه بریزید. ابتدا مقداری برنج روی سیب‌زمینی‌ها ریخته و بعد کمی از گوشت قلقلی‌ها را به همراه کمی پیاز داغ و گشنیز و اناری که تفت داده بودید در قابلمه بریزید. به همین صورت همه ترکیبات را در قابلمه ریخته و بعد بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید. به اندازه نصف استکانی کوچک آب دور برنج ریخته و در قابلمه را با دمکنی پوشانده و روی قابلمه قرار دهید. ۳۵ الی ۴۰ دقیقه زمان لازم است انار پلو شما آماده شود. بعد از آماده شدن انار پلو، روی آن را با مقداری انار تازه، خلال پسته و برنج زعفرانی تزئین کرده و نوش جان کنید.

anar polo 1 1

نکات کلیدی در تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده

  • برای تهیه انار پلو حتما از انارهای دانه قرمز استفاده تا انار پلوی شما شکل مجلسی تر و بهتری به خود بگیرد.
  • این غذا طعمی ملس دارد که اگر می‌خواهید کمی شیرین‌تر شود، می‌توانید در هنگام تفت دادن انار و گیشنیز، مقداری شکر به آن اضافه کنید.
  • شما می‌توانید از مرغ نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • می‌توانید از خلال بادام نیز برای تزئین این غذا استفاده کنید.
  • بهتر است برای تهیه انار پلو، از برنج ایرانی استفاده کنید که عطر و طعم بهتری به غذای شما بدهد.

انار پلو شیرازی چه فرقی با انار پلو قزوینی دارد؟

انار پلو شیرازی

تقریبا این دو غذا شبیه به هم هستند. اما شاید در جزئیات مواد اولیه تفاوت‌هایی با هم داشته باشند. در ادامه طرز تهیه انار پلو شیرازی را مشاهده خواهید کرد. اگر طعم ترش و شیرین انار را دوست دارید ما یک غذای جذاب دیگر نیز به شما آموزش خواهیم داد که بسیار لذیذ و جذاب است.

مواد لازم انار پلو شیرازی

مواد لازممقدار
برنج۴ پیمانه
پیاز۱ عدد
انار۲ پیمانه
کشمشنصف پیمانه
خلال پسته۴ قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده۴ قاشق غذاخوری
نمک و ادویهبه مقدار لازم
زعفران دم‌کردهبه مقدار لازم

طرز تهیه انار پلو شیرازی

  • ابتدا برنج را خیس کرده و بعد آن را بجوشانید و آبکش کنید.
  • یک پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید.
  • کشمش، خلال پسته، گشنیز، ادویه پلویی و زعفران را به پیاز اضافه کنید.
  • دو الی سه دقیقه ترکیبات را با هم تفت دهید.
  • سپس حرارت را خاموش کنید و انار را به این مواد بیفزایید.
  • کف یک قابلمه روغن ریخته و یک تکه نان یا سیب‌زمینی را به عنوان ته‌دیگ قرار دهید.
  • برنج را به همراه این مواد لایه لایه در قابلمه ریخته و برنج را دم بگذارید.
  • بعد از گذشت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه انار پلوی شما آماده است.

شما انار پلو را به چه شکلی تهیه می‌کنید؟

در این مقاله طرز تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده را به روش قزوینی و شیرازی به شما آموزش دادیم. امیدواریم این غذای خوشمزه را درست کرده و نوش جانتان کنید. در ادامه اگر نکته و یا تجربه‌ای در تهیه این غذا دارید، خوشحال می‌شویم با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار