چاپ کد خبر: 49382
11 فروردین 1400

حقایق شگفت انگیز زندگی گربه‌ها که شاید ندانید!

baby cat nutrition

به گزارش اول فارس، گربه‌ها در وهله اول حیوانات خانگی محسوب می‌شوند، اما اطلاعات عجیب و غریبی درباره آن‌ها وجود دارد که همه را شگفت زده می‌کند. ما تعدادی از این اطلاعات را برای شما آماده کردیم که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید:

گربه پستانداری کوچک و گوشتخوار با بدن معمولاً پوشیده از خز است؛ وقتی گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود آن را گربهٔ خانگی می‌نامند. این حیوان به جهت ارتباطی که با انسان برقرار می‌کند و شکار برخی آفت‌ها برای انسان ارزشمند است. در حال حاضر ۱۰۰ نژاد مختلف گربه به ثبت رسیده‌است.

گربه‌ها از نظر کالبدشناسی با بدنی قوی و منعطف، واکنش‌های سریع، دندان‌های تیز و پنجه‌های جمع شده که مناسب کشتن طعمه‌هایند شبیه دیگر گربه‌ایان هستند.

گربه وحشی

گربه در زبان پارسی میانه «گوربک» نامیده می‌شده و در فارسی افغانستان و فرارود به آن «پِشَکْ» هم گفته می‌شود و در زبان‌های کردی و برخی از زبان‌های ترکی‌تبار به این حیوان «پِشِکْ» یا «پیشیک» گفته می‌شود که قاعدتاً برگرفته از صورت فارسی کهن این واژه یعنی پشک است. در زبان کودکانهٔ پارسی هم گربه را «پیشی» می‌نامند. این نام برگرفته از صدای «پیش» یا «پیشی» است که برای ارتباط با دیگر گربه‌ها از آن استفاده می‌شود. در اصطلاح، به گربه‌هایی با پشم‌های بلند «گربهٔ بُراق» گفته می‌شود. هم‌چنین در زبان گیلکی به گربه «پیچا» و به بچهٔ گربه «پیچا کوته» اطلاق می‌شود. در زبان مازندرانی نیز به گربه «بامِشی» و به بچهٔ گربه «بامشی کِته» گفته می‌شود. پیشی گرفتن به معنی پیش افتادن یا جلو افتادن است و ربطی به گربه ندارد.

گربه‌ها وقتی احساس راحتی می‌کنند و اطمینان می‌یابند و حتی وقتی بیمار هستند صدایی شبیه غرغر ایجاد می‌کنند، اما جای تعجب این است که این صدا که اصطلاحا خاراندن  نامیده می‌شود، باعث سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها شده و بهبود آن‌ها را تسریع می‌کند.

گربه‌ها از شنوایی قویتری نسبت به سگ‌ها برخوردار هستند و ۲۰۰ گیرنده بویایی دارند که این موضوع آن‌ها را به یکی از بهترین شکارچیان دنیای حیوانات تبدیل می‌کند.

بیشتر گربه‌ها از استحمام متنفر هستند، به استثنای سه زیرگونه بنگالی، مینکون و ترک. برخلاف تصور عمومی، شیر گاو برای گربه‌ها بسیار مضر است، بنابراین باید استفاده از شیر خشک برای گربه اجتناب شود.

در انگلیس و ژاپن، برخلاف بیشتر فرهنگ‌های دیگر، گربه‌های سیاه نژاد خوبی در نظر گرفته می‌شوند. گربه‌های خانگی، موش یا پرنده را می‌گیرند و آن‌ها را به شما معرفی می‌کنند، با این تصور که آن‌ها به شما شکار می‌آموزند. البته گفتنی است؛ آن‌ها به دلیل گرسنگی اینکار را نمی‌کنند چون گربه خانگی طعمه شکار شده نمی‌خورد.

گربه‌ها حامل یک باکتری به نام Bartonella Hensilica هستند که ممکن است انسان را با تب گربه آلوده کند و علائم آن شامل تورم غدد لنفاوی، برجستگی در محل عفونت و سردرد است. گربه‌ها سه پلک دارند.

گربه فقط می‌تواند فک‌های خود را به بالا و پایین حرکت دهد. بر خلاف انسانی که می‌تواند فک‌ها را به یک طرف حرکت دهد.

گربه اهلی

گربه معمولاً حیوانی شب‌گرد است و در طول روز بیشتر وقت خود را به استراحت می‌گذراند. علت برق چشم گربه در شب وجود پوششی به نام پردهٔ درخشان در چشم آن است که به دید بهتر آن‌ها در نور کم کمک می‌کند.[۶] بنابراین گربه توانایی دید در تاریکی را ندارد، ولی در نور کم می‌تواند ببیند.

گربه‌ها حیوانات پرسروصدایی هستند و انواع مختلفی از صداها را ایجاد می‌کنند. میو کردن رایجترین و معروفترین صدای آن‌هاست که به شکل‌های مختلفی برای مقاصد متفاوت انجام می‌شود. خرخر کردن نوعی صدای التیام‌بخش است که برای آن‌ها کاربردهای التیام‌بخشی و ارتباطی دارد. از صدای بلندی برای جفت‌یابی استفاده می‌شود و از غرش، فیف و خرناس هم برای وضعیت‌های تهاجمی و دفاعی استفاده می‌کنند. آن‌ها هنگامی که شکاری را دور از دسترس خود می‌بینند صدای پچ‌پچ مانندی را ایجاد می‌کنند و صداهای فرکانس بسیار بالا (که در محدودهٔ شنوایی انسان نیست) هم در صداهای ارتباطی بچه‌گربه‌ها وجود دارد.

درگیری
در زمان درگیری گربه، که می‌تواند به خاطر دفاع از خود یا قلمرو، همانندزایی یا افزایش نفوذ باشد گربه با بلند کردن موهای پشت خود و خم کردن آن به سمت بالا، بزرگ‌تر به نظر رسیده و در نتیجه خود را پرابهت‌تر و خطرناک‌تر نشان می‌دهد. گربه این رفتار را در هنگام بازی نیز ابراز می‌کند. درگیری گربه‌ها معمولاً شامل چنگ انداختن به بدن و صورت حریف و گاز گرفتن است. با این حال در این درگیری‌ها به ندرت آسیب جدی به طرفین می‌رسد. معمولاً گربه مغلوب که زخم‌های بیشتری بر روی صورت یا گوش خود دارد از مهلکه می‌گریزد. در برخی موارد گربه‌ها با انداختن خود روی زمین امکان ضربه زدن با پاهای عقب که قوی‌تر هستند را برای خود فراهم می‌کنند. همان‌طور که گفته شد زخم‌های ناشی از درگیری به ندرت کشنده هستند. اما با این حال عفونت در این زخم‌ها اگر بدون مراقبت رها شود می‌تواند کشنده باشد.

 گربه‌ها در هنگام درگیری خود را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.
از نظر جنسیت، گربه نر معمولاً در طول عمر خود بیشتر می‌جنگد و درگیری این جنس معمولاً آثار جدی‌تری در پی دارد. گربه ماده معمولاً به خاطر دفاع از قلمرو یا بچه‌های خود می‌جنگد.

بازی
گربه‌های خانگی و مخصوصاً بچه گربه‌ها بخاطر علاقه زیاد به بازی کردن، پرآوازه‌اند. این نوع بازی کردن نوعی تمرین و تقلید روش‌های شکار و دفاع است که می‌تواند تمرین خوبی برای بچه گربه‌ها باشد. بسیاری از گربه‌ها از بازی کردن با نخ یا ریسمان و کشیدن آن بر روی زمین لذت می‌برند. این خصوصیت در پویانمایی‌ها زیاد به نمایش در می‌آید. این علاقه احتمالاً با غریزه شکار در این حیوان رابطه دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که خورده شدن نخ یا کلاف به وسیله گربه می‌تواند موجب مشکلات گوارشی یا حتی مرگ شود. به همین دلیل در برخی از موارد برای جلوگیری از خطرات احتمالی جای نخ را با پرتو لیزر عوض می‌کنند. البته برخی عقیده دارند که این پرتوها می‌توانند برای چشم گربه مضر باشد. اما تاکنون مدرک قطعی که چنین ادعایی را اثبات کند ارائه نشده‌است.

شکار
در رژیم غذایی گربه، گوشت نقش اصلی را ایفا می‌کند و این احتمالاً دلیل تخصص ویژه گربه‌ها در شکار است. به‌طوری‌که شکار جزء اصلی الگوی رفتاری گربه‌هاست. گربه مانند دیگر گربه‌سانان، شکارچی قهاری است و پیش از حمله به خوبی مخفی شده و بی‌حرکت می‌ماند و در هنگام حمله، گردن طعمه را برای گازگرفتن نشانه می‌گیرد. او برای وارد کردن بیشترین آسیب از دندان نیش خود استفاده می‌کند که موجب پارگی شاهرگ گردنی یا خفگی بر اثر گرفتگی نای خواهد شد.

یکی از رفتارهای نسبتاً شناخته شده در شکار گربه، نشان دادن طعمه یا شکار به انسان نگه‌دارنده گربه‌است. انگیزه این کار دقیقاً مشخص نیست. اما ممکن است به این دلیل باشد که گربه در این وضعیت به خاطر موفقیتش انتظار پاداش دارد. یکی از نظریاتی که در این مورد ارائه شده این رفتار گربه را بخشی از یک مکانیسم رفتاری می‌داند. بدین ترتیب که گربه انسان را بخشی از گروه اجتماعی خود می‌داند و بدین ترتیب می‌خواهد. باقی‌مانده غذای خود را با دیگر اعضای گروه شریک شود. یک احتمال دیگر برای توجیه این رفتار می‌تواند به این صورت باشد که بچه گربه برای اثبات مهارت‌های شکار خود طعمه شکار شده را به مادر خود نشان می‌دهد.

سن
میانگین عمر گربه در طبیعت وحش ۵ تا ۷ سال است.

در صورت نگهداری در مکان امن میانگین عمر گربه بین ۱۲ تا ۱۵ سال است.

بیشترین سن گربه مربوط به گربه‌ای به نام «کریم پاف» Creme Puff با ۳۸ سال سن بوده‌است.

غذا خوردن
گربه‌ها بیش از هشتاد نوع موجود زنده را شکار می‌کنند. بیشتر گربه‌ها جانوران کوچک‌تر از خودشان را می‌خورند. گربه‌های بزرگ حتی خرگوش هم می‌خورند. علاقه اصلی آن‌ها پرندگان، موشها، موش صحرایی، خرگوش، سنجاب، کژدمهای کوچک، سوسک، ملخ پرنده و حتی اردک و حیوانات کوچک دیگر است.

محققان با بررسی ۲۱ هزار رکوردی که در بیمارستان حیوانات وحشی ثبت شده بود دریافتند که ۱۴ درصد آن‌ها از حملات گربه‌ها صدمه دیده‌اند. از حیوانات صدمه دیده، ۸۰ درصد پرنده و ۷۰ درصد پستاندار بودند که پس از صدمه دیدن زنده نماندند.

تحمل گرما
گربه‌ها به آفتاب علاقه زیادی دارند و همیشه هنگام روزهای آفتابی در زیر آفتاب می‌خوابند. بدن گربه توانایی تحمل دمای تا ۴۴ درجه سلسیوس را دارد. گربه‌هایی که پوست ضخیمی دارند تا ۵۲ درجه را هم تحمل می‌کنند. اگر دما از ۳۹ درجه سلسیوس دما بیشتر شود عرق می‌کند و با آن‌که به آب علاقه زیادی ندارد عرق خود را تحمل می‌کنند.

نژادهای گربه
بیش از ۱۰۰ نژادشناخته شده گربه وجود دارد. البته بیشتر گربه‌ها دورگه هستند. گربه‌ها را می‌توان به ۲ دسته کلی موکوتاه و موبلند تقسیم کرد.[۷]

فهرست نژاد گربه‌ها
گربه ایرانی
گربه بنگال
گربه آنقره
گربه سیامی
گربه حبشی
گربه برمه‌ای
گربه آشرا
گربه ساوانا
 
معروف‌ترین گربه‌های دنیا
GRUMPY CAT(گربه بداخلاق که به خاطر عضله‌های صورتش که انگار اخم کرده و همیشه عصبانی است این لقب را به او داده‌اند وی همچنین یک برادر به نام پوکی دارد)
COBY CAT(گربه زیبایی که به خاطر چشمان آبی زیبایش به شهرت دست یافته و لقب زیباترین چشمان یک گربه را در جهان از آن خود کرده‌است)
گودی گود (ویدیوی از یک بچه گربه که وقتی صاحبش قلقلکش می‌دهد پنجه‌های خود را جمع کرده و هنگامی که صاحبش دست خود را کنار می‌کشد او هم پنجه‌های خود را باز می‌کند)
KEYBOARD CAT(گربه کیبوردی که به خاطر مهارت کیبورد نواختن در یوتیوب مشهور شد. وی هنگام نواخت هردو پنجه‌های خود را بر کیبورد می‌کوبد. وی در بیشتر ویدیوهایش تیشرتی فیروزه ای رنگ به تن دارد.
اسموتی (گربه ای پشمالو که موهایش از دو طرف راست و چپ بیرون زده‌است. وی در اینستاگرام مشهور شد)
نلی و گیلبرت (گیلبرت گربه بنگال ۲ ساله و نلی گربه بیرمن ۳ساله است که باهم در یک خانه زندگی می‌کنند و در اینستاگرام مشهورند. 
HOSICO(هاسیکو یک گربه اینستاگرامی مشهور است که در سال ۲۰۱۴ گربه ای کوچک اما الان یک گربه خپل چاق است
LouisTomlinson (گربه ای است که از سال ۲۰۱۰ مشهور شده است . این گربه از طریق ورود به برنامه ای تلویزیونی محبوبیت بسیاری پیدا کرد)

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE %D8%A7%D8%B5%D9%84

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سایبان چهارشنبه , ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

موجودات فوق العاده این.من دو تاشونو که از کوچیکی مادر نداشتن بزرگ کردم.عالین

آخرین اخبار