چاپ کد خبر: 101885
24 دی 1401

روشی جدید برای تهیه یک دمپختک سنتی خوشمزه با گوجه و مرغ

این پلوی خاص یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه است که بسیار ظاهر مجلسی دارد.

کته گوجه با مرغ یکی از غذا های سنتی و بسیار خوشمزه می باشد که بسیار ظاهر مجلسی دارد و می توانید با ران یا سینه مرغ سرخ شده این کته را تهیه و سرو کنید.

شما می توانید این غذا را برای برای مهمانی ها و مجالس خود نیز تهیه کنید و به همراه سالاد یا ترشی سرو کنید. کته گوجه فرنگی همان طور که از اسم این غذا پیداست با گوجه فرنگی تهیه می شود و اگر کمی برنج دودی به مواد اضافه کنید عطر فوق العاده ی به خود می گیرد.

دمپختک گوجه فرنگی با مرغ غذایی است بسیار خوشمزه و محبوب که همه ایرانی ها عاشقش هستند. خیلی از افراد در سس دمپختک از پوره میوه توت فرنگی و یا قارچ استفاده می کنند که این ها همگی سلیقه ای است. به شما پیشنهاد می کنم که دمپختک گوجه فرنگی را به تنهایی با گوجه فرنگی درست نکنید و حتما با رب گوجه فرنگی مخلوط کنید تا در نتیجه دمپختکی خوش مزه و خوش رنگ و لعاب داشته باشید. دمپختک گوجه را به دو روش کته ای و پلویی می توان درست کرد صد البته که به صورت کته ای بسیار لذیذ تر خواهد بود و علاوه بر طعم بهترش دارای خواص غذایی بیشتری نیز خواهد بود.

کته گوجه با مرغ

مواد لازم:

iconfs264
سینه مرغ
۲۰۰گرم

iconfs343

رب گوجه
۳ ق غ

iconfs412

گوجه فرنگی
۳ عدد

iconfs56

پیاز
۲ عدد

iconfs1

برنج
۳ پیمانه

iconfs258

نمک و فلفل
به میزان لازم

iconfs77

زردچوبه
به میزان لازم

iconfs21

سیب زمینی
۱عدد

iconfs8

روغن
به میزان لازم

طرز تهیه کته گوجه با مرغ خوشمزه و مجلسی

مرحله اول تهیه دمپختک گوجه با گوشت مرغ:
سینه مرغ تازه را پاک می کنیم و مواد اضافه داخلی اش را از ان جدا می کنیم و بعد پوست و استخوان های سینه را جدا می کنیم و دور می ریزیم و بعد ان را با اب بشویید و لایه های نازک شفاف ان را هنگام شستن جدا کنید و بعد بگذارید تا ابش برود.

مرحله دوم تهیه دمپختک گوجه با گوشت مرغ:
در مرحله دوم دو عدد پیاز را ریز خورد می کنیم و بعد داخل قابلمه ای ریخته و روغن را به ان اضافه کنید و قابلمه را روی شعله گاز قرار می دهیم. وقتی پیاز کمی نرم شد به ان تکه های مرغ را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم تهیه دمپختک گوجه با گوشت مرغ:
گوجه فرنگی ها را پوست کنید و رنده اش کنید و بعد به مرغ و پیاز سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید. وقتی اب گوجه کمی تبخیر شد به ان دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی رب گرفته شود. بعد از این کار زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کمی تغییر رنگ دهد.

 

مرحله چهارم تهیه دمپختک گوجه با گوشت مرغ:
حالا برنج را پاک کرده و چند بار اب کشی کنید تا اب ان شفاف شود. همیشه برنج را با اب گرم بشویید ولی چنگ نزنید تا برنجتان خورد نشود. حال برنج شسته شده را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. حدود دو لیوان اب جوشیده شده و داغ را روی برنج ها بریزید و سپس در قابلمه را ببندید و زیرش را زیاد کنید تا زمانی که اب برنج بجوشد. وقتی شروع به جوشیدن کرد زیر ان را کم کنید و بگذارید تا کم کم بجوشد و برنج و گوشت مرغ بپزند و نرم شوند.

در این مابین سیب زمینی را پوست بکنید و به قطعات کوچک تقسیم کنید و به این مواد اضافه کرده و هم بزنید.

نکته: اب برنج باید یک پیمانه بیشتر از برنج باشد و یا حدود دو قاشق بالاتر از ارتفاع برنج باشد.

 

مرحله پنجم تهیه دمپختک گوجه با گوشت مرغ:
در مرحله پایانی باید دقت داشته باشید که برنج ته نگیرد یعنی به کف قابلمه تان نچسبد. برای جلوگیری از این کار بهتر است که هر از چند گاهی با کفگیر چوبی و یا پلاستیکی برنج را هم بزنیم و زیر و رو کنیم تا به خوبی همه برنج ها بپزد. وقتی اب برنج کاملا کشیده شد ان را مزه کنید و اگر برنج هنوز خام بود می توانید کمی دیگر به ان اب جوش اضافه کنید و بگذارید تا کامل بپزد ولی اگر مقدار پخت برنج کافی بود ان را با کفگیر جمع کنید و به وسط قابلمه بیاورید و بعد در قابلمه را دمکنی قرار دهید و حدود یک ساعت زمان دهید تا دمپختک شما دم بکشد و اماده سرو شود.

در کنار دمپختک گوجه سالاد شیرازی با ابغوره بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر می خواهید که دمپختک گوجه شما ته دیگ برشته و تردی داشته باشد حتما هنگام دم کردن غذایتان زیر ان شعله پخش کن قرار دهید و مدت دم کشیدن ان را کمی افزایش دهید.

بعد از دم کشیدن غذا را داخل دیس بکشید و ان را با هر ان چه که علاقه داشتید تزیین کنید و برای خانواده عزیزتان سرو کنید.

نکات کلیدی در تهیه کته گوجه با مرغ خیلی خوشمزه و ساده

می توانید از ۱ قاشق غذا خوری رب نیز استفاده کنید.

می توانید باقی مانده آب مرغ را دور نریزید و برای تهیه سوپ استفاده کنید.

برای ۲ پیمانه برنج حدود ۴ پیمانه آب مرغ لازم دارید و اگر دوست ندارید می توانید از آب جوش استفاده کنید.

اگر ادویه پلویی دارید می توانید کمی استفاده کنید.

اشاره 1

فال حافظ امروز ۲۵ دی با تفسیر دقیق و زیبا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار