چاپ کد خبر: 103079
10 بهمن 1401

وقتی به کسی حسودیمان می‌شود باید چه کار بکنیم؟

مثلی مشهور می‌گوید: حسادت، هنرِ شمردن نعمت‌های دیگران به جای نعمت‌های خود است. همه ما حسادت و حسودی را می‌شناسیم اما چه می‌توان کرد تا بر حسادت غلبه کنیم و آز آن نیرویی برای رشد و توسعه توانمندی هایمان بسازیم. در این درس نکات راهبردی ارائه شده که می‌توانند در زندگی روزمره برای فایق آمدن بر حسودی به ما یاری کنند.

حسادت

توسعه توانمندی‌‍‌های فردی- وقتی حسودی می کنید، احساسی آزاردهنده شما را احاطه می کند و باعث ایجاد ناراحتی یا حتی طرد فرد مورد حسادت می شود. با این حال، می‌توانید یاد بگیرید که بر حسادت خود غلبه کنید و آن را به چیزی مثبت تر برای خود تبدیل کنید.

حسادت احساسی است که بیانگر تمایل ما به شبیه شدن به شخص دیگری یا داشتن چیزی است که آنها در اختیار دارند. حسادت اغلب از طریق احساس طرد شدن، سرزنش و انتقاد نسبت به شخصی که به او حسادت می کنیم، بیان می شود.

می توان گفت وقتی به فردی حسودی می کنید، نسبت به فرد یا موقعیت او احساس منفی پیدا می کنید. این در حالی است که در واقعیت، احساس عمیقی که موجب حسادت شما می شود، جذب چیزی شده است که طرف مقابل دارد و شما ندارید.

چرا حسودی می‌کنیم؟

حسودی شما را در موقعیتی قرار می دهد که نسبت به خودتان احساس تحقیر کنید. در واقع، حسادت شامل داشتن پنداره ای ناکافی راجع به خود است.

وقتی عزت نفس شما پایین است، احساس می کنید نمی توانید به چیزی که می خواهید برسید و از آنچه هستید نیز احساس رضایت نمی کنید. در عین حال، نمی توانید خودتان را تغییر دهید تا به چیزی که می خواهید تبدیل شوید.

به همین دلیل، وقتی با افرادی روبرو می شوید که چیزهایی دارند که شما خواهان آن هستید اما امکان داشتن آن را ندارید و هیچ امکانی برای رسیدن به آن را برای خود نمی بینید،  چنین احساسادتی در درون شما ایجاد می شود. اینها احساس خشم، ناامیدی و نارضایتی هستند که نسبت به خود احساس می کنید. با این حال، آنها خود را به شکل طرد، انتقاد و سرزنش نسبت به شخصی که به او حسادت می کنید نشان می دهند.

یک زبانزد مشهور می گوید: “حسادت، هنرِ شمردن نعمت های دیگران است به جای نعمت های خود.”

در سال ۲۰۱۷، تحقیقات آلبرو آکوستا، استاد روانشناسی در دانشگاه گرانادا، نشان داد که وقتی حسودی می‌کنیم در واقع “ما آرزوی چیزی را داریم که شخص دیگری دارد و معتقدیم که عادلانه نیست که آن شخص آن را داشته باشد و ما نداشته باشیم.”

وی افزود: ماهیت وسواس گونه و خودویرانگر حسادت می‌تواند باعث شود که حسود بسیار رنج بکشد و «به خوبی‌ها یا خصوصیات فردی مهم یا داشته‌ها و وضعیت خوب خود پی نبرد».

از حسادت چه چیزی می‌توان آموخت؟

برای اینکه از حسادت درس بگیرید، باید بدانید چطور آن را شناسایی دهید. باید بتوانید نارضایتی را که از خود احساس می کنید، تایید و تصدیق کنید و بپذیرید. سپس می‌توانید بفهمید که چه چیزی باید تغییر کند. به این ترتیب شما می توانید احساس رضایت از دست رفته‌تان را جستجو کنید و بفهمید که چه چیزی شما را خرسند و راضی می‌کند، و اینگونه توانایی های پنهان خود را کشف کنید.

شما باید سعی کنید حسودی کردن نسبت به دیگران را به تحسین دیگران تبدیل کنید. این تغییر احساس به شما امکان می دهد از دیگران بیاموزید، و با مشاهده نگرش مثبت و شجاعانه دیگران نسبت به زندگی بفهمبد که آنها چگونه به اینجا رسیده اند.

تحسین پادزهر حسادت است

تحسین دیگران به این معنی است که از مقایسه منفی خود با آنها دست بردارید. در عوض، فضیلت ها، استعدادها یا توانایی های آنها را تشخیص دهید.

به قول آلبر کامو فیلسوف فرانسوی: “در انسان چیزهای قابل تحسین بیشتر است تا چیزهای تحقیر.”

تحسین دیگران به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید و از منظر خودسازی و توسعه توانمندی های شخصی با خود رفتار کنید، تا به جایگاه افرادی برسید که قبلا به آنها حسادت می کردید. علاوه بر این، شما تمام مهارت ها و توانایی های لازم برای بهبود خود و یادگیری را در خود خواهید شناخت.

شاد شدن از موفقیت دیگران

در روانشناسی بودایی ، یکی از پادزهرهای مبارزه با حسادت، شادی کردن در موفقیت دیگران است. بنابراین، به جای احساس ناامیدی و عصبانیت، یادگرفتن اینکه چگونه واقعاً برای موفقیت دیگران شاد و خوشحال باشید، سطح بالاتری از شادی را برای شما به ارمغان می آورد.

در بودیسم، مفهوم عشق، آرزوی خوشبختی و ایجاد شادی برای همه موجودات است. در واقع، آخرین تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مراقبه عشق، سطح شادی شما را افزایش می‌دهد.

استاد رینچن، دالایی لامای ششم، برخی از فواید مراقبه عاشقانه را چنین فهرست می‌کند و مدعی است که:

  •      رضایت از زندگی را افزایش می دهد.
  • انتقاد از خود را کاهش می دهد.
  • ارتباط اجتماعی را تشویق می کند.
  • توجه به نیازهای دیگران را در خود پرورش می دهد.
  • احساسات مثبت را افزایش می دهد.

طرح‌ریزی زندگی خود

تحسین می‌تواند به معنای طرح‌ریزی برای زندگی خود از طریق دیگران باشد. این نگرشی است که به شما اجازه می‌دهد بیشتر از آنچه به تنهایی قادر به انجام آن هستید، رویاپردازی کنید.

به این دلیل که مشاهده و شناخت دستاوردهای دیگران می تواند انگیزه شخصی شما را برای پیشرفت بیشتر، بهبود خود و ادامه رشد افزایش دهد.

طرح ریزی برای زندگی شما ضروری است. برای تحقق این امر، باید به دنبال مدل و الگو باشید یعنی افرادی که آنها را تحسین کنید و قبلاً موفق شده اند به رویاها و خواسته های خود برسند. به این ترتیب، می توانید برای شروع کار از آنها الگوبرداری کنید و نسخه مطلوب خود را بسازید.

با تحسین، به تعادلی هماهنگ با دیگران دست می یابید. زیرا با تحسین شما دستاوردها و فضایل آنها را می پذیرید و می شناسید و علاقه نشان می دهید که از آنها و با آنها بیاموزید.

کنفوسیوس می گوید:«هیچ چیز بیش از این در انسانی نجیب شایسته تحسین نیست که بتواند فضایل دیگران را بپذیرد و آنها را الگو قرار دهد.»

ایجاد تغییرات

بدون شک، برای اینکه بتوانید دیگری را تحسین کنید، باید با خودتان صادق و راحت باشید و توانایی و نگرش خود را به یادگیری بشناسید. شما باید احساس کنید فردی هستید که قادر به طرح ریزی و رویاپردازی و رسیدن به جایی است که می خواهید برسید. به این فکر کنید، فردی را که تحسینش می کنید در زندگی خود به کجا رسیده است. سپس، شما می توانید از الگوی آنها پیروی کنید و به آنچه می خواهید برسید یا تبدیل شوید.

به طور خلاصه، اگر خودتان را دوست ندارید و می خواهید تغییر کنید و از افرادی که تحسین می کنید الهام بگیرید، ابتدا باید امکانات خود را برای تغییر بشناسید. سپس، می‌توانید تغییری را که می‌خواهید در خودتان ایجاد کنید.

سده⁩ ” جشن پیدایش آتش ” با شکوه ترین جشن برای همه ایرانیان

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار