چاپ کد خبر: 36705
28 مهر 1399

چند راهکار برای مسدودسازی مومو momo در اندروید و آیفون+تصاویر

این روزها «مومو»، ربات چشم سیاه با آن خنده جوکرش به واتس‌آپ آمده تا از این مسیر روح و روان فرزندانمان را نشانه بگیرد، باور کنیم دشمن در فضای مجازی راه‌بلد است و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

«نهنگ آبی»...«مریم»... «مومو»... و تنها راهکار «سواد رسانه»

چند روز پیش پسرم که در حال درس خواندن در کلاس مجازی بود سراغم آمد و گفت: «مامان نگاه کن برای یکی از دوستانم پیامی با شماره ناشناس با پروفایلی یه این شکل و شمایل که اسمش «مومو» است آمده که انگلیسی به او سلام داده و خواسته که با او بازی کند، از من پرسیده، این چیه و با من چکار داره؟ و اینکه بچه‌ها برای شما هم پیامی آمده؟» بعد ادامه داد «مامان! من به خاطر اطلاعاتی که تو در مورد این پیام‌ها داده بودی فهمیدم این یک پیام مرموز است و به دوستم گفتم پیامی نده و سریع بلاکش کن».

بعد کم کم در گفته‌های دوستان و آشنایان در خصوص «مومو» و تغییر پروفایل برخی افراد و در آخر خبر فوت یک کودک اهوازی به خاطر این چالش موضوع پیگیری برایم حساس‌تر شد؛ هرچند در واکنش به انتشار خبر فوت این کودک جانشین فرمانده انتظامی خوزستان اظهار کرده بود تاکنون هیچ شکایتی به فرماندهی انتظامی اهواز و یا پلیس فتا مبنی بر قربانی گرفتن چالش «مومو» واصل نشده است؛ اما باید در این زمینه هوشیار بود.

علی درویشی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه سواد رسانه و فضای مجازی در خصوص این چالش گفت: هر از چند گاهی ما با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شویم قبلا بازی «نهنگ آبی» با آن مراحل طولانی بود که البته بازی نبود بلکه یک ویروس مخرب بود، بعد بازی «مریم»، «دارک وب»،‌ «دیپ وب»، «رد روم‌ها» و …. الان «مومو».

13990727000819 Test NewPhotoFree

وی ادامه داد: چالش «مومو» ابتدا در فیس بوک منتشر شد، تصویر یک مجسمه است که خانمی زشت با یک لبخند جوکر و چشمانی درشت و سیاه با چنگال‌های دایناسوریش توسط یک مجسمه‌ساز ژاپنی طراحی شده است. یعنی ترکیبی از انسان و دایناسورها که در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال قرار گرفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خبر فوت یک کودک در شبکه‌های مجازی می‌چرخد اما صحت و سقم این خبر باید به صورت رسمی توسط مراجع رسمی اعلام شود اما به هر حال نباید نسبت به این چالش‌ها بی‌تفاوت بود.

درویشی به ترس برخی والدین پروداخت  خاطرنشان کرد: این ترس‌ها که ملاک نیست، باید والدین آگاهی و اشراف به موضوع داشته باشند و فرزندان خود را راهنمایی کنند.

وی با اشاره به چالش «مومو» بیان کرد: «مومو» یک فرد نیست بلکه ربات است و به تنهایی باعث خودآزاری کودک و نوجوان نمی‌شود بلکه اگر کودک و نوجوانی از نظر روحی و روانی دچار مشکلی باشد حتما تحت تأثیر قرار گرفته و دست به کارهای خطرناکی می‌زند.

13990727000489 Test PhotoN

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: «مومو» امروز با توجه به شرایط کرونا که همه بچه‌ها دسترسی به گوشی و شبکه‌های مجازی مختلف دارند، خود را بروز داده و راه ارتباطی خود را واتس‌آپ انتخاب کرده است.

درویشی با بیان اینکه شماره تلفن «مومو»، شماره تلفن یک فرد نیست زیرا در فضای مجازی می‌توان شماره تلفن مجازی ساخت افزود: امروز متأسفانه بچه‌ها به علت دسترسی راحت به گوشی و واتس‌آپ و عدم کنترل و نظارت و ناآگاهی رسانه‌ای والدین و کنجکاوی خود بچه‌ها به راحتی وارد این فضا می‌شوند و می‌خواهند به دوستان خود پابت کنند که چالش مومو را بازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: «مومو» با جستجو کردن وارد واتس‌آپ نشده بلکه وقتی شماره مومو ذخیره شود و اکثر بچه‌ها این کار را می کنند و با یک جستجو پروفایل مومو بالا می‌آید و وقتی پیام به او داده شود براحتی می‌تواند ارتباط بگیرد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: «مومو» آن قدر به بچه پیام می‌دهد که اعتماد او را جلب کند بعد کم کم با پیام‌ها و تماس‌های مکرر باعث ایجاد ترس و اضطراب در کودک و نوجوان می‌شود و حتی از این ارتباط‌گیری استفاده کرده و خیلی راحت به تمام اطلاعات گوشی چون گالری عکس، شماره تلفن ها و … دسترسی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: «مومو» با این اطلاعات بچه‌ها را تهدید می‌کند و بدا به حال خانواده‌هایی که ارتباط صمیمی بین فرزندان و والدین وجود ندارد و بچه‌ها این موضوع را از خانواده پنهان می‌کنند، اینجا باید ترسید زیرا خطر در اینجاست.

درویشی گفت: در این ارتباط‌گیری مومو دائم لینک‌ و حتی شارژ می‌فرستد و از او می خواهد که روی لینک بزند و وقتی لینک را بزند ویروس وارد گوشی شده و دسترسی مومو به اطلاعاتی که در بالا توضیح دادم اتفاق می‌افتد.

13990727000823 Test NewPhotoFree

وی در پاسخ به افرادی که می‌پرسند اگر اکانت «مومو» یا هر اکانت غریبه‌ای که از عکس این موجود زشت استفاده می‌کند و به ما پیام می‌دهد چه کار کنیم؟ گفت: در مرحله اول به هیچ عنوان جواب ندهید زیرا تا وقتی جواب ندهید از مزاحمت‌هایش در امان هستید و دوم  اینکه بدون باز کردن پیام این اکانت را بلاک و به واتس‌آپ ریپورت کنید.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: نباید با پیام «مومو» هراسان شد فقط نباید به پیامش پاسخ داد و اگر پیام را باز کرده‌اید و جواب نداده‌اید خیلی بعید است که تنها با دیدن پیام خط شما درگیر این مزاحمت شود بلافاصله این اکانت را بلاک کنید.

وی با بیان اینکه باید والدین رسانه خوب و بد را یاد گرفته و برای فرزندان خود توضیح بدهند اظهار کرد: در مصاحبه‌ها بارها گفته‌ام که باید والدین کنترل و نظارت روی گوشی فرزندان خود داشته باشند و قبلا راهکار هم داده‌ام چگونه.

درویشی آخرین راهکار برای در امان ماندن از چالش «مومو» را که کودک و نوجوان را اذیت می‌کند عوض کردن سیم‌کارت معرفی کرد و گفت: معتقدم مهمترین راهکار برای در امان ماندن از همه این چالش ها که هر روز موضوع جدیدی بروز و ظهور می‌کند برقراری ارتباط گرم و صمیمی به فرزندانمان است که آنها در همه شرایط تنها خانواده و پدر و مادر خود را محل امن بدانند و به آنها مراجعه کنند، اصل مهم و اساسی که این روزها در خانواده‌ها کمرنگ یا فراموش شده است.

وی در پایان راهکارهای مسدودسازی در اندروید و آیفون را توضیح دادند که به صورت عکس نوشت برای خوانندگان در پایین گزارش آورده شده است.

مرحله اول مسدودو کردن مومو در اندروید

13990727000492 Test PhotoN

مرحله دوم

13990727000495 Test PhotoN

مرحله سوم

13990727000584 Test PhotoN

مرحله اول مسدود کردن در آیفون

13990727000497 Test PhotoN

مرحله دوم

13990727000499 Test PhotoN

مرحله سوم

13990727000503 Test PhotoN

عضوکانال اول فارس در واتس اپ شوید

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

bhlrtlkzyj شنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۰۷

چند راهکار برای مسدودسازی مومو momo در اندروید و آیفون تصاویر – اول فارس | آخرین اخبار ایران ،جهان و فارس

یسنا چهارشنبه , ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

عزیزان لطفا بلاکش کنید ما همه پشت شما هستیم

مهدی دوشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

باید مومو را مسدود کنیم

نفس❤ چهارشنبه , ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

اگه اومد بلاکش کن و اصلا بهش پیام نده حتی سین نکن از همونجا بلاکش کن

کیمیا پنجشنبه , ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

ای تف تو این زات مومو

مرگ بر مومو چهارشنبه , ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۵:۱۱

کانادا زندگی میکنه مومو

امیرعلی چهارشنبه , ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

بلاکش کن اصلا نترس جون به من پیام داده بود اگر دیدی تلفنی زنگ زد چند تا فحش بده و صداتو ترسناک کن

محمد پنجشنبه , ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹

یه شماره ناشناس که اولش یکه یا سه

محمد پنجشنبه , ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸

بلاکش کن

نرگس چهارشنبه , ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

اگر اومد چیکارا کنیم لطفل جواب بدید

خسرو دوشنبه , ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵

شماره اش چنده

آخرین اخبار