چاپ کد خبر: 102725
5 بهمن 1401

۵ نکته طلایی برای تهیه خوشمزه ترین خورش محبوب ایرانی ها

خورش کرفس یکی از خورشت‌های خوشمزه و محبوب ایرانی است که از ترکیب گوشت خورشتی با کرفس، جعفری و نعناع تهیه می‌شود.
خورش کرفس
خورش‌ها از غذا‌های اصیل و پایه ثابت سفره‌های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. در شهر‌های مختلف ایران خورش‌ها را به سبک‌ها و روش‌های گوناگون طبخ می‌کنند. خورش کرفس یکی از خورش‌های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که شبیه به قرمه سبزی است با این تفاوت که برای تهیه آن از ساقه و برگ کرفس استفاده می‌شود و به همین دلیل غذایی بسیار پر خاصیت و مقوی است.

 این خورش در نقاط مختلف ایران با روش‌های گوناگونی طبخ می‌شود و تهیه آن به صورت یک خورش جا افتاده و غلیظ نیاز به رعایت فوت و فن‌های خاصی دارد.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس

گوشت خورشتی: ۴۰۰ گرم
کرفس: ۱ کیلو
مخلوط نعناع و جعفری: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
لیمو عمانی: ۲ عدد
آبغوره: نصف فنجان
پودر گشنیز و پودر شنبلیله: دو قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه خورش کرفس

مرحله اول: برای شروع کار ابتدا پیاز را پوست و سپس خرد کنید. پیاز را همراه با کمی روغن داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز نرم و سبک شود؛ سپس گوشت خورشتی را اضافه کنید و زردچوبه و فلفل بریزید. بعد از اینکه چند دقیقه گوشت را با پیاز تفت دادید، یک لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کم کم بپزد.

مرحله دوم: ساقه کرفس را به صورت جداگانه خرد کنید و با روغن زیاد کاملا سرخ کنید و کنار بگذارید. برگ کرفس را خرد کنید و همراه با نعناع و جعفری خرد کرده تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهد. بعد از اینکه گوشت نیم پز شد، ساقه کرفس سرخ شده و سبزی‌های تفت داده شده را به گوشت اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید گوشت و سبزی با هم بپزند.

مرحله سوم: بعد از دو ساعت لیمو عمانی و آبغوره را به خورش اضافه کنید و اجازه بدهید خورش به روغن بیاید. نیم ساعت آخر پخت نمک را همراه با پودر گشنیز و شنبلیله به خورش اضافه کنید. نوش جان

۵ نکته مهم برای تهیه خورش کرفس

۱- برای خوشمزه شدن خورش کرفس بهتر است حدود صد گرم سبزی قرمه سرخ شده را همراه با نعناع و جعفری به خورش اضافه کنید که تاثیر زیادی در طعم آن دارد.

۲- حتما لیمو عمانی را نیم ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید تا پوستش نرم شود؛ سپس چند حفره روی پوست لیمو ایجاد کنید و بعد آن را داخل قابلمه خورش بیاندازید.

۳- برای بهتر شدن طعم خورش کرفس می‌توانید اواخر پخت کمی پیاز داغ به خورش اضافه کنید.

۴- به ترکیب نعناع و جعفری دقت کنید. اگر مقدار نعناع از جعفری بیشتر باشد، خورش کرفس شما تلخ خواهد شد. میزان نعناع باید یک سوم جعفری باشد.

۵- برای تهیه خورش کرفس بهتر است از گوشت گوسفند استفاده کنید؛ زیرا در چرب شدن و لعابی شدن خورش موثر است؛ همچنین می‌توانید از لوبیا قرمز هم برای تهیه خورش کرفس استفاده کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار