چاپ کد خبر: 103053
9 بهمن 1401

چگونه از روزمرگی و تکراری بودن خلاص شویم؟

روزمرگی در کار
روزمرگی یا همان گذراندن روزهای تکراری امری خسته کننده است که به تنهایی و افسردگی منجر میشود. برای رهایی از روزمرگی و داشتن زندگی شاد باید این کارها را انجام دهید.

 

 

چگونه از روزمرگی و تکراری بودن خلاص شویم؟

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که همه چیز در چشمتان تکراری است و همچون سابق دیگر احساس خوشحالی ندارید؟ چنانچه این حالات به شما دست داده و در زندگیتان حاکم شده است به طوری که هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارید و وجودتان پر از غم و اندوه شده است وقت آن رسیده است که با تلاش مضاعف و یک سری مهارت ها اقدام به ایجاد تغییراتی در زندگی خود بکنید چراکه بعضی از مواقع این حالت های غم و اندوه و افسردگی ها موقت هستند و با اندکی تغییرات به راحتی در زندگی حل و فصل می شوند.

رهایی از روزمرگی

مهمترین عوامل ایجاد روزمرگی و تکراری بودن آدم ها

می توان گفت ممکن است اولین و مهمترین چیزی که منجر به روزمرگی و تکراری بودن آدمها می شود نداشتن هدف و انگیزه است. زمانی که هیچ انگیزه ای در وجود شما نیست صبح که از خواب بیدار می شوید فقط به کارهای روزانه خود مشغول می شوید همان کارهایی که شما هر روز باید انجام دهید و هیچ نشاطی در وجود شما ایجاد نمی کند.

مرگ خلاقیت نیز انسان را دچار روزمرگی می کند صرفاً فقط انجام کارهای روزانه و تکرار مکررات مانع بزرگی برای خلق ایده های نو می باشد و هر کسی که این توانایی را از دست دهد با تنهایی و افسردگی و حس بسیار مبهمی مواجه می شود.

همه افراد در زندگی خود حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت مشغول به کار هستند اما اکنون زمان آن رسیده است که از خود بپرسید:«آیا این کار همانی است که می خواهید انجام دهید یا کاری است که باید آن را انجام دهید؟»

شما هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید اقدام به سر کار رفتن و برگشتن و سر کار می کنید این پروسه هر روز تکرار می شود در همین حال از خود سوال کنید:«آیا زندگی در کنترل من است یا من در کنترل زندگی هستم» بنابراین به این فکر کنید که زمان رها شدن از روزمرگی ها رسیده است تا به آن چیزی که میخواهید دست پیدا کنید.

پیشنهاد ما برای خارج شدن از روزمرگی و تکراری شدن

برای اینکه روز کاری بهتر و مفیدتری و همچنین با انگیزه تری را تجربه کنید پیشنهاد می کنیم در ادامه این بخش از اول فارس چند اصل مهم را که به شما قدرت می دهد و باعث میشود کنترل زندگی خود را دوباره به دست بگیرید مطالعه کرده و با به کارگیری آنها از روزمرگی نجات پیدا کنید.

به تناسب اندام خود اهمیت دهید:

این اصل به شرایط و سلامت جسمانی شما و همچنین نقش رژیم غذایی سلامتی و تناسب اندام می پردازد. باید بدانید کار کردن و خدمتکار بودن باعث می شود شما از سلامتی خود غافل شوید مخصوصاً چنانچه از صبح تا عصر پشت میز کار هستید این اتفاق منجر می شود ورزش نقشی در زندگی شما نداشته باشد بنابراین برای تعادل برقرار کردن بین کار و زندگی خود به استحکام بخشیدن سلامت جسمانی خود توجه داشته و رژیم های تناسب اندام در چند روز هفته را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

روزمرگی کاری

تغذیه و رژیم غذایی:

اینکه رژیم غذاییتان به چه سبکی است بسیار مهم می باشد بسیاری از افراد آگاهی لازم جهت نیازهای خاص و کلی خود مبنی بر رژیم غذاییشان ندارند و تنها به خوردن غذاهایی اکتفا کرده که از آن لذت ببرند بدون توجه به تاثیر آنها بر سلامتیشان.

بنابراین برای متعادل بودن در کار و زندگی بایستی در رژیم غذایی نیز تعادل داشته باشید و این مسئله را سازماندهی و برنامه ریزی کنید ،آگاهی خود را نسبت به آن افزایش داده و یک برنامه غذایی سالم برای خود دست و پا کنید تا با تمرین و تکرار به یک عادت غذایی مناسب در زندگی تبدیل شود.

از زمان بندی غافل نشوید:

هر موقع که تعیین اهداف تان به اتمام رسید قدم هایی که نیاز است برای آنها بردارید را نیز مشخص کنید و برای هر کدام زمان بندی خاص خود را داشته باشید. این را در نظر بگیرید که هر کاری به چه میزان زمان نیاز دارد و تمام تلاشتان را بکنید تا در محدوده زمانی که مشخص کردید آن کارها را به نحو احسن انجام دهید چراکه یکی از دلایل همین روزمرگی ها عدم توجه به زمان بندی است.

افزایش و ارتقای سواد رسانه ای:

برای اینکه سطح دانش خود را بالا ببرید باید استفاده صحیحی از رسانه ها داشته باشید و با ابزارها و اهداف و فرهنگ هم کاملا آشنا باشید.تا بتوانید کاری جدید ایجاد کنید که باعث خوشحالی دیگر افراد شود.

برنامه سفر داشته باشید:

زمانی که قصد سفر دارید سعی کنید مقصدی متفاوت را انتخاب کنید جایی که قبلا هرگز به آنجا نرفته اید برای ایجاد تنوع به جای اسکان در هتل به دل طبیعت بروید و در جایی چادر بزنید و یا حتی در خانه های محلی اقامت کنید تا یک تجربه نو خلق کرده باشید.

این تجربیات ریز و درشت و جدید به شما کمک می کند تا با دید باز تری به زندگی و مسائل زندگی نگاه کنید با تغییر سبک سفر خود می توانید معاشرتتان را با آدم های مختلف بیشتر کنید و دیدگاه آنها را نسبت به زندگی شناخته و چگونگی زندگیشان را لمس کنید.

رفتن به سفر

حفظ سلامت فردی:

شاید شما به بدن خود بی توجهی کنید و شخصی باشید که کار در اولویت اولش باشد در اینصورت دچار مشکل جدی میشوید و تعادلی بین سلامتی جسمی و کار شما نخواهد بود.

برای اینکه این تعادل را حفظ کنید باید هم به سلامتی بدن خود و هم به کار خود ارزش بگذارید.بهتر است چند مورد از عادات بد خود را ترک کنید تا به بدنتان آسیب نرسد.مانند کنار گذاشتن کافئین ،سیگار یا الکل.

افزایش عزت نفس:

وقتی که شخص از خود تصورات خوشایند و مثبتی داشته باشد می تواند حد این تصورات را با کمک ابزارهای دیگر بالا ببرد،در اینصورت فرد توانسته از این رسانه یا ابزار استفاده درستی کند.

حال باید از خود بپرسید که آیا دیگران برای من شخصیت ایجاد میکنند یا من برای دیگران هویت ایجاد میکنم؟آیا در فضاهای مجازی اطلاعات و محتوا تزریق میکنیم یا فضای مجازی این مطالب را به ما تزریق میکنند.زمانی توانسته اید از این ابزار درست استفاده کنید که ما در این فضا دخیل باشید در غیر اینصورت دچار روزمرگی شده اید.

تعادل احساسی :

تعادل احساسی به این معنا است که شما چقدر به احساسات و سالم بودن افکار و ذهنیت خود ارزش قائل هستید.«در این بحث سوالی که به وجود می آید این است که آیا من بیشتر اوقات از لحاظ احساسی حال خوبی دارم؟»با گذشت زمان حس می کنید که آیا چالشی برای اینکه شما پیروز شوید هست یا نه؟فکر کردن به این موضاعات ممکن است طرز نگرش شما را تغییر دهد.

برای اینکه از زندگی خود راضی باشید باید یک تعادل بین کار و زندگی داشته باشید با آسان گرفتن مشکلات زندگی می توانید این رضایت را در خود ایجاد کنید و مسائل زندگی را مثل یک تجربه ی جدید ببینید.آگاهی خود را بالا ببرید و اتفاقات بد را برای خود بزرگ نکنید. بالا بردن اطلاعات می تواند تاثیر زیادی روی افکار مثبت شما داشته باشد.

ورزش کردن را فراموش نکنید:

ورزش تاثیر بسزایی در احساسات و افکار ذهنی شما می تواند داشته باشد.باعث می شود اکسیژن رسانی به مغز افزایش یابد.اضطراب و افسردگی کم می شود و آسیب های روانی به شدت پایین می آید.

تحقیقات نشان داده که میزان نشاط و شادی کسانی که هفته ای سه روز در تایم یک ساعت و نیم ورزش می کنند بسیار بالاتر از کسانی است که ورزش نمی کنند. چرا که ورزش مانع از تکراری شدن و روزمرگی می شود.

ورزش کردن

عادات احساسی و کنترل آن:

به افکار درون و احساساتتان توجه کنید و تا می توانید شرایط محیط را با همین ذهنیات خود مطابقت دهید و به فکر اینکه بقیه در مورد شما چه می گویند و یا اینکه آیا این کار را درست انجام داده ام یا نه نباشید.

چون اگر چنین طرز تفکری داشته باشید ممکن است از لحاظ احساسی نسبت به خود حالت خشمگینی داشته باشید.باید تلاش کنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید تا با عیوب خود راحتتر روبه رو شوید و در محیط کار مشکلی نداشته باشید.اگر روی رفتارتان کنترل داشته باشید بدون داشتن احساس خشم می توانید از دیگران نیز کمک بگیرید.

زندگی تان را آنالیز کنید:

گاهی لازم است دست از کار بکشید و به تمام آنچه که تا به حال انجام داده اید و همه ی راهی را که برای موفقیت و خوشبختیتان طی کرده اید مرور کنید.تصمیم های جدی برای سال های پیش رو بگیرید و این اهداف را در اولویت کارهای خود قرار دهید.

برقراری تعادل بین کار و زندگی:

همه ی این موضوعاتی که به آن ها اشاره کردیم تمامی این مباحث به احساس شما نسبت به کاری که می کنید می پردازد و در مورد نوع کنترل و مدیریت کار شما می پردازد نه اینکه چگونگی کنترل کار بر شما باشد.

تعدادی از افراد علاقه ای به کاری که می کنند ندارند و فقط از روی اجبار این کار را تحمل می کنند.در صورتی که نباید مشکلات کاری به زندگی شما اثر بگذارد.شما حق انتخاب دارید پس کاری را انتخاب کنید که زندگی شما را هم دچار بحران و چالش نکند.

سعی کنید از کاری که دارید لذت ببرید یا قدمی در این راه بردارید هر گونه عمل مثبتی که توانستید انجام دهید که احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

برای خود یک دفترچه خاطرات داشته باشید:

برای اینکه به خوبی مراحل تغییر خود را سپری کنید یک دفترچه خاطرات را برای درج وقایع مهم زندگی تان داشته باشید چرا که مزیت نوشتن بسیار بالا است و در به آرامش رسیدن شما نقش بسیار مهمی دارد زمانی که اقدام به نوشتن اهداف تان روی کاغذ می کنید آن اهداف دیگر از خاطر شما پاک نمی شوند و هر وقت که آنها را مرور می کنید به نقاط ضعف و قوت خود می برید و این باعث می شود که در آینده کمتر دچار اشتباه شوید.

نمره ای برای زندگیتان در نظر بگیرید:

برای دور کردن افکار منفی نیاز به انرژی های مثبت زیادی در زندگیتان دارید. قبل از هر چیزی زندگی فعلی خود را بسنجید و ببینید چه نمره ای بین نمره ۱ تا ۱۰ می توانید به زندگی خود بدهید؟

پس از این مرحله اقدام به آوردن اهداف اصلی تان روی کاغذ بکنید و در جهت افزایش نمره زندگی خود در هفته آتی برآیید همچنین نمره ای که قبلا به خود داده اید را نیز در گوشه ای از ذهن تان به یاد بسپارید.

چنانچه بتوانید در روزهای آینده نمره ۸ یا بالاتر از آن را در نظر بگیرید هدف بسیار خوبی را برگزیده اید اما در صورتی که این عدد خیلی ناچیز باشد نشان می دهد که از عزت نفس پایینی برخوردارید.

شما هم نظرتان را برای ما بنویسید

وقتی به کسی حسودیمان می‌شود باید چه کار بکنیم؟

اگر قصد خرید ماشین دست‌دوم دارید، حواستان را جمع کنید:بایدها و نبایدهای خرید ماشین کارکرده

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار