چاپ کد خبر: 101355
18 دی 1401

۲۷ خاصیت عجیب موز برای پوست ، مو و سلامتی

 ۲۷ خاصیت عجیب موز برای پوست، مو و سلامتی/ این افراد نباید موز نخورند !

موز یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های روی زمین به شمار می‌رود. به احتمال زیاد شما هم قبول دارید که هر خوردنی که با موز درست شود، مزه‌ای فوق‌العاده به خود می‌گیرد.

به گزارش اول فارس به نقل از stylecraze موز در قسمت‌های مختلف جهان در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع وجود دارد. موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و به همین دلیل می‌تواند سلامتی بدن را به روش‌های مختلف افزایش دهد. از آنجایی که موز برای سلامتی بسیار مفید است.

در این گزارش از اول فارس به بررسی ۲۷ نمونه از خواص موز برای بدن، پوست و مو، همچنین ارزش غذایی آن بپردازیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ارزش غذایی موز

موز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است. در ادامه ارزش غذایی موز را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

کالری۹۰۴.۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
کربوهیدرات۲۲٫۸۴ گرم۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پروتئین۱٫۰۹ گرم۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
چربی کل۰٫۳۳ گرم۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
فیبر غذایی۲٫۶۰ گرم۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
فولات۲۰ میکروگرم۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
نیاسین۰٫۶۶۵ میلی‌گرم۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پانتوتنیک اسید۰٫۳۳۴ میلی‌گرم۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پیریدوکسین۰٫۳۶۷ میلی‌گرم۲۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ریبوفلاون۰٫۰۷۳ میلی‌گرم۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
تیامین۰٫۰۳۱ میلی‌گرم۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین A۶۴ واحد بین‌المللی۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین C۸٫۷ میلی‌گرم۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین E۰٫۱۰ میلی‌گرم۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین K۰٫۵ میکروگرم۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
سدیم۱ میلی‌گرم۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پتاسیم۳۵۸ میلی‌گرم۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
کلسیم۵ میلی‌گرم۰.۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
مس۰٫۰۷۸ میلی‌گرم۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
آهن۰٫۲۶ میلی‌گرم۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
منیزیم۲۷ میلی‌گرم۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
منگنز۰٫۲۷۰ میلی‌گرم۱۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
فسفر۲۲ میلی‌گرم۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
سلنیوم۱٫۰ میکروگرم۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
زینک (روی)۰٫۱۵ میلی‌گرم۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
کاروتن A۲۵ میکروگرم
کاروتن B۲۶ میکروگرم
لوتئین_ زیگزانتین۲۲ میکروگرم

یک عدد موز تقریبا ۱۱۰ کالری، ۳۰ گرم کربوهیدرات و ۱ گرم پروتئین دارد. موز به‌طور طبیعی چربی، کلسترول و سدیم ندارد. یک عدد موز همچنین حاوی تقریبا ۴۵۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۴ میلی‌گرم منیزیم و ۳ گرم فیبر غذایی است. جالب است بدانید حتی پوست موز هم ویتامین B6، B12، منیزیم، پتاسیم، پروتئین و فیبر دارد. علاوه بر موز، پوست آن را هم می‌توانید بخورید.

چرا موز برای سلامتی مفید است؟

موز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی دیگر است. یک عدد موز تقریبا ۴۶۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد‌. پتاسیم برای کنترل سطح فشار خون حیاتی است. کنترل فشار خون به محافظت از قلب کمک می‌کند. موز سدیم و ویتامین B6 هم دارد و به همین علت از آنمی و بیماری عروق کرونر قلب پیشگیری می‌کند. فیبر موجود در موز برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به کاهش وزن کمک می‌کند. موز سبز و نرسیده حاوی مقدار زیادی نشاسته‌ی مقاوم است.

نشاسته‌ی مقاوم نوعی کربوهیدرات غیرقابل‌هضم است که‌ به‌عنوان فیبر عمل می‌کند. این ترکیب سلامت روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد و سطح قند خون بعد از غذا را پایین می‌آورد. موز همچنین غنی از منیزیم است که ممکن است از دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. موز حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است که به بهبود خلق‌وخو و درمان افسردگی کمک می‌کند. ویتامین B6 به شما کمک می‌کند خواب خوبی داشته باشید. پتاسیم موجود در موز ممکن است سلامت جنسی مردان را بهبود دهد‌.‌

خواص موز برای سلامتی بدن

در ادامه فواید موز برای سلامتی آورده شده است.

۱. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسید که سطح پایین پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به اختلال در ریتم طبیعی قلب شود. از آنجایی که موز سرشار از پتاسیم است، می‌تواند در درمان عارضه‌ی ذکر شده مفید باشد. البته در نظر داشته باشید که پتاسیم زیاد می‌تواند برای قلب مضر باشد. قلب ماهیچه‌ای نرم است که برای انقباض و انبساط به پتاسیم نیاز دارد. سطح پایین پتاسیم در بدن که به آن هیپوکالمی گفته می‌شود، ممکن است منجر به تپش قلب شود.

تحقیق جدید انجام شده عنوان کرد که خوردن یک عدد موز در روز می‌تواند خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را تا یک سوم کاهش دهد. سطح خیلی کم پتاسیم در بدن حتی می‌تواند منجر به متوقف شدن ضربان قلب شود. موز یکی از بهترین میوه‌ها برای سلامت قلب به شمار می‌رود. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی پتاسیم سطح فشار خون را کاهش می‌دهد. با این حال نباید در مصرف مکمل پتاسیم زیاده‌روی کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک مکمل پتاسیم مصرف نکنید.

یک مطالعه نشان داد که خوردن دو عدد موز در روز می‌تواند سطح فشار خون را تا ۱۰ درصد کم کند. بر اساس گزارش‌های انجمن قلب آمریکا پتاسیم اثرات منفی سدیم در بدن را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید پتاسیم بیشتری مصرف کنید، باید هم‌زمان به‌طور مرتب ورزش کرده و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا سلامت قلبتان حفظ شود. اگر از بیماری کلیوی رنج می‌برید، باید مصرف پتاسیم را محدود کنید. توجه کنید که مصرف زیاد پتاسیم باعث احتباس آب در بدن می‌شود که این موضوع افزایش سطح فشار خون را به دنبال دارد.

پتاسیم احتمال احتباس آب در بدن را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی روی سطح فشار خون می‌گذارد. علاوه بر این عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد که این موضوع باعث خارج کردن سدیم از بدن می‌شود. مواد مغذی موجود در موز دیواره‌های عروق را ریلکس می‌کنند.

۲. سلامت مغز را افزایش می‌دهد

موز غنی از ویتامین B6 است که عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

در یک مطالعه‌ی دانشگاهی نشان داده شد مردانی که سطح ویتامین B6 در بدنشان بالا بود، در آزمون‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند. منیزیم موجود در موز به فعالیت الکتریکی بین سلول‌های عصبی در مغز کمک می‌کند.

سلول‌های موجود در مغز از گلوکز به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. از آنجایی که مغز نمی‌تواند گلوکز را ذخیره کند، باید به‌طور مرتب به مغز گلوکز داده شود. قند موز با سرعت کمتری در جریان خون آزاد می‌شود. علت این موضوع وجود فیبر در موز است. بدن از این نوع شکر در مقایسه با شکر تصفیه شده با سرعت کمتری استفاده می‌کند. این موضوع به مهیا کردن گلوکز برای مغز کمک می‌کند.

پتاسیم موجود در مغز سطح اکسیژن موجود در سلول‌های مغز را تنظیم می‌کند. این میوه‌ی لذیذ سرشار از منیزیم است که از عارضه‌های مرتبط با مغز از جمله بیماری پارکینسون و صرع پیشگیری می‌کند. سروتونین و ملاتونین موجود در موز به کاهش استرس کمک می‌کنند. در بالا گفتیم که موز غنی از ویتامین B6 است. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به گیجی و افسردگی شود. خوردن موز به‌طور مرتب می‌تواند قدرت مغز و عملکرد عصبی را بهبود ببخشد.

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که پتاسیم موجود در موز می‌تواند به پیشگیری از سکته در افراد پیر کمک کند. زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، می‌توانند با خوردن موز خطر ابتلا به سکته را تا ۱۲ درصد در خود پایین بیاورند. بر اساس گزارش یک مطالعه، سطح پایین پتاسیم احتمال ابتلا به سکته را ۱٫۵ برابر بیشتر می‌کند. اگرچه پتاسیم روی سکته‌ی مغزی هموراژیک که در اثر خونریزی در مغز رخ می‌دهد اثری ندارد، با این حال به مبارزه با سکته‌ی ایسمیک کمک می‌کند.

۳. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

۲۷ خاصیت عجیب موز برای پوست، مو و سلامتی/ این افراد نباید موز نخورند !

افزایش سلامت مغز یکی دیگر از خواص موز به شمار می‌رود. بر اساس گزارش انجمن ملی پوکی استخوان، پتاسیم موجود در موز برای سلامت استخوان‌ها مفید است. موز همچنین منبع خوبی از سیلیکون محسوب می‌شود که به افزایش سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. منیزیم موجود در موز هم یکی دیگر از ترکیبات مفید برای استخوان‌ها محسوب می‌شود. موز خاصیت قلیایی دارد و به همین دلیل به حفظ تعادل اسید در بدن کمک می‌کند.

این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون زمانی که بدن اسیدی شود، استخوان‌ها برای خنثی کردن اسید سیگنال دریافت کرده و برای ترشح ترکیبات قلیایی شروع به تجزیه‌ شدن می‌کنند. مواد غذایی سرشار از پتاسیم از این موضوع پیشگیری می‌کنند و به استخوان‌ها کمک می‌کنند ساختار خود را حفظ کنند.

به بیان دیگر، مصرف پتاسیم می‌تواند جلوی از دست رفتن کلسیم استخوان‌ها را بگیرد. همچنین نشان داده شده که مصرف پتاسیم تراکم استخوان‌ها را در زنان مسن بهبود می‌بخشد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که بین مصرف پتاسیم در بلندمدت و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان ارتباط وجود دارد. یک مطالعه‌ی آمریکایی دیگر به این نتیجه رسید که مصرف پتاسیم مانع از پوکی استخوان در اثر افزایش سن می‌شود.

۴. به درمان اسهال کمک می‌کند

درمان اسهال از طریق فراهم کردن الکترولیت از دسته رفته‌ی بدن، یکی دیگر از خواص موز به شمار می‌رود. موز سرشار از پتاسیم است و می‌تواند پتاسیم از دست رفته‌ی بدن در اثر اسهال را مهیا کند. زمانی که دچار اسهال شدید، یک عدد موز بخورید. سپس مقداری نمک درون یک لیوان آب بریزید، آن را هم بزنید و بنوشید. این کار به تأمین سدیم و کلرید از دست رفته‌ی بدن کمک می‌کند. می‌توانید رژیم غذایی BRAT را برای درمان اسهال دنبال کنید. در این رژیم غذایی باید موز، برنج، سس سیب و نان تست بخورید.

این رژیم غذایی به‌طور ویژه برای نوزادان و کودکان مبتلا به ناراحتی معده مفید است. این رژیم غذایی میزان مدفوع تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهد. هرچند بهتر است یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید، چون رژیم غذایی BRAT پروتئین، فیبر و چربی کمی دارد. افرادی که دچار اسهال هستند، باید میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

۵. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

می‌توانید برای بهبود سلامت دستگاه گوارش خود از خواص موز بهره ببرید. موز عملکرد روده را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. موز سرشار از فیبر بوده و به همین علت برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. موز مقدار زیادی فیبر محلول و غیرمحلول دارد. فیبر غیرمحلول حجم غذا را افزایش می‌دهد و به حرکت روان غذا کمک می‌کند. علاوه بر این به شما کمک می‌کند بعد از غذا خوردن احساس سیری کنید.

فیبر محلول سلامت روده‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این سرعت جذب چربی‌ها و کربوهیدرات را کاهش می‌دهد و سطح قند خون را در محدوده‌ی طبیعی نگه می‌دارد. موز منبع غنی پری‌بیوتیک‌هایی به شمار می‌رود که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند. پری‌بیوتیک‌های موز سلامت روده را بهبود می‌بخشند و از سایر پروبیوتیک‌ها اثربخش‌تر هستند. موزی که به‌طور کامل رسیده است، در درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مؤثرتر است.

از آنجایی که موز حاوی اثر آنتی‌‌اسید است، می‌تواند به خنثی کردن اسید معده و درمان زخم معده کمک کند. یکی دیگر از ترکیبات موجود در موز ضخامت غشای مخاطی معده را افزایش می‌دهد که این موضوع در پیشگیری از زخم معده اثرگذار است. حتی موز نرسیده هم می‌تواند رشد مخاط معده را تحریک کند.

موز سبز غنی از نشاسته‌ی مقاوم است که می‌تواند در درمان یبوست مفید باشد. از آنجایی که موز به‌طور طبیعی اسید کمی دارد، می‌تواند به تسکین سوزش سرمعده کمک کند. موز رسیده هم به پوشش تحریک شده‌ی مری می‌چسبد و یک پوشش محافظتی ایجاد می‌کند که در تسکین و درمان سوزش سرمعده مفید است. البته ممکن است با خوردن موز نرسیده بعضی عوارض جانبی را تجربه کنید. این نوع موز می‌تواند منجر به یبوست یا بدتر شدن یبوست فعلی شود.

۶. دندان‌ها را سفید می‌کند

سفید کردن دندان‌ها را هم می‌توانیم در لیست خواص موز قرار دهیم. اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است، با این حال بعضی از منابع قابل‌اعتماد عنوان می‌کنند که پتاسیم، منگنز و منیزیم موجود در پوست موز رسیده به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کنند. در این راستا می‌توانید پوست موز را برای چند دقیقه روی دندان‌های خود بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس دندان‌های خود را طبق روال عادی مسواک بزنید. همچنین منیزیم موجود در موز برای دندان‌ها عالی است.

۷. استرس را کاهش می‌دهد

می‌توانید برای کم کردن سطح استرس خود از خواص موز بهره ببرید. از آنجایی که پتاسیم موجود در موز سطح فشار خون را کاهش می‌دهد، ممکن است به کاهش استرس کمک کند. همچنین موز غنی از کربوهیدرات است و به همین علت اثرات ریلکس‌کننده دارد. کربوهیدرات هورمون سروتونین تولید می‌کند که یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که شما را آرام می‌کند. موز همچنین دوپامین دارد. دوپامین یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند و استرس را کاهش دهد. ویتامین B6 موجود در موز هم در این زمینه مفید است.

۸. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

۲۷ خاصیت عجیب موز برای پوست، مو و سلامتی/ این افراد نباید موز نخورند !

موز حاوی ترکیبی از کربوهیدرات‌های پیچیده، اسید آمینه‌ها، قندهای طبیعی و مواد معدنی دیگر است که همگی در افزایش سطح انرژی بدن مفید هستند. کربوهیدرات موجود در موز با سرعت کم در خون ترشح می‌شود و به بدن انرژی ثابت می‌دهد. حتی نان و پاستای سبوس‌دار هم حاوی کربوهیدرات‌هایی هستند که با سرعت پایین در خون آزاد می‌شوند. موز حاوی مواد مغذی است که برای بعد از ورزش حیاتی هستند. این مواد مغذی به ترمیم عضلات کمک می‌کنند.

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن دو عدد موز می‌تواند به شما برای انجام ورزش با شدت زیاد به مدت ۹۰ دقیقه انرژی دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی، موز می‌تواند به اندازه‌ی نوشیدنی‌های انرژی‌زا مفید باشد. یک گزارش دیگر عنوان کرد که موز حاوی خواصی است که بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا فاقد آن هستند. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است و در مقایسه با نوشیدنی‌های انرژی‌زا قندهای سالم‌‌تری دارد و به همین علت می‌تواند به حفظ انرژی بدن کمک کند.

۹. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

مبارزه با سرطان را هم می‌توانیم از خواص موز بدانیم. موز قهوه‌ای و لکه‌دار سالم‌تر از موز زرد رنگ است. هرچه لکه‌های قهوه‌ای موز بیشتر باشد، فاکتور نکروز تومور آن بیشتر است. مطالعات عنوان می‌کنند که فاکتور نکروز تومور یک ترکیب ضدسرطان است که با سلول‌های غیرطبیعی در بدن مبارزه می‌کند.

موز زرد رنگی که روی پوستش لکه‌های قهوه‌ای دارد، در مبارزه با سلول‌های مضر در بدن ۸ برابر مؤثرتر از موز سبز است. این نوع موز همچنین تولید گلبول‌های قرمز خون را تحریک می‌کند که این موضوع در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

یک مطالعه‌ به این نتیجه رسید که مصرف موز احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کم می‌کند. موز در محافظت از شما در برابر سرطان ریه هم مفید است. همچنین یک مطالعه نشان داد که موز از ابتلا به سرطان کلیه پیشگیری می‌کند. این مطالعه عنوان کرد زنانی که هر هفته چهار تا شش عدد موز مصرف می‌کردند، کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان را تجربه کردند. علت این موضوع می‌تواند وجود ترکیبات فنولیک در موز باشد.

۱۰. سلامت چشم‌ها را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه به این نتیجه رسید که موز به درمان بیماری تباهی لکه‌ی زرد و آب‌مروارید کمک می‌کند. علت این موضوع وجود ویتامین A در آن است که از غشای چشم‌ها محافظت می‌کند.

۱۱. درد قاعدگی را تسکین می‌دهد

خانم‌ها می‌توانند از خواص موز برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنند. علت این موضوع وجود پتاسیم در آن است. این ماده‌ی معدنی می‌تواند به‌عنوان ریلکس‌کننده‌ی عضلات عمل کند و عضلات رحم را طی دوران قاعدگی ریلکس کند. موز برای تسکین گرفتگی عضلانی ناشی از قاعدگی معجزه می‌کند. ویتامین B6 و پتاسیم موز می‌توانند از احتباس آب در بدن و همچنین نفخ پیشگیری کنند. نفخ یکی از علائم رایج در دوران قاعدگی به شمار می‌رود.

۱۲. التهاب ناشی از گزش پشه را کاهش می‌دهد

پوست موز در این زمینه مفید است. قندهای موجود در پوست موز می‌توانند مایعات را از محل گزش خارج کنند. تنها کاری که باید بکنید این است که پوست موز را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید. قبل از اینکه موز را روی پوستتان بمالید، ناحیه‌ی مدنظر را ضدعفونی ‌کنید.

۱۳. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

۲۷ خاصیت عجیب موز برای پوست، مو و سلامتی/ این افراد نباید موز نخورند !

موز حاوی مس است که از سلول‌ها در برابر آسیب ایجاد شده طی واکنش‌های شمیایی محافظت می‌کند. مس همچنین ترکیب تشکیل‌دهنده‌ی آنزیم‌هایی است که آهن را خنثی می‌کنند. آهن هم یک ماده‌ی معدنی حیاتی برای سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. موز ویتامین C هم دارد که تولید گلبول های سفید خون را تحریک می‌کند. این ویتامین همچنین به محافظت از گلبول‌های سفید خون در برابر مواد شمیایی کمک می‌کند که برای تخریب پاتوژن‌ها ترشح می‌شوند.

یکی دیگر از مواد معدنی مهم موز فولات است که بدن برای سنتز سیتوکین‌ها به آن نیاز دارد. سیتوکین‌ها پروتئین‌هایی هستند که پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند. موز حاوی ترکیبات دیگری به نام لکتین است که از وارد شدن ویروس‌های کشنده، به‌ویژه ویروس‌های ایجادکننده‌ی ایدز به سلول‌های سالم پیشگیری می‌کنند.

مطالعه‌ی انجام شده روی موش‌ها به این نتیجه رسید که ترکیب ذکر شده از موش‌ها در برابر عفونی شدن توسط ویروس آنفولانزا پیشگیری می‌کند. یک گزارش هم عنوان کرد که منیزیم موجود در موز برای عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. علاوه بر این پتاسیم موز هم می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

۱۴. ممکن است برای افراد دیابتی مفید باشد

افراد دیابتی باید به میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی خود توجه کنند، چون کربوهیدرات در مقایسه با سایر مواد مغذی سریع‌تر سطح قند خون را افزایش می‌دهد. موز حاوی کربوهیدرات زیادی است؛ به طوری که تقریبا ۹۳ درصد از کالری موجود در موز از کربوهیدرات است. این کربوهیدرات‌ها شامل قند، فیبر و نشاسته می‌شوند.

شاید این سؤال برایتان پیش آید که چطور ممکن است موز با وجود کربوهیدرات زیاد برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد؟ موز فیبر هم دارد. فیبر می‌تواند سرعت هضم و جذب کربوهیدرات را کاهش دهد. این موضوع از افزایش و کاهش ناگهانی سطح قند خون پیشگیری کرده و سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

شاخص گلیسمی موز با توجه به میزان رسیده بودن آن از ۴۲ تا ۶۲ در تغییر است. به‌طور کلی موز شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین علت ممکن است برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نباشد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، موز سبز (نرسیده) حاوی نشاسته‌ی مقاوم است. این ترکیب به‌عنوان فیبر عمل کرده و سطح قند خون را کنترل می‌کند. علاوه بر این باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. این موضوع در بهبود سلامت متابولیک و کنترل سطح قند خون مفید است.

ویتامین B6 موجود در موز استرس را هم کاهش می‌دهد که این موضوع می‌تواند به مدیریت دیابت کمک کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف روزانه‌ی موز می‌تواند سطح گلوکز را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود دهد. محققان در یک گزارش به افراد مبتلا به دیابت توصیه کردند موز مصرف کنند، چون موز فروکتوز کمی دارد. با این حال بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که اگر دچار دیابت هستید، قبل از مصرف موز با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری سلامتیتان را تهدید نمی‌کند.

۱۵. به درمان آنمی کمک می‌کند

آنمی، به‌ویژه آنمی که در دوران بارداری رخ می‌دهد را می‌توان با مصرف اسید فولیک درمان کرد. اسید فولیک نوعی ویتامین B است که در مواد غذایی مختلف وجود دارد. موز یکی از میوه‌هایی است که مقدار خوبی اسید فولیک دارد. اسید فولیک از بروز آنمی در زنان باردار پیشگیری می‌کند و سلامت جنین را افزایش می‌دهد.

ویتامین C موجود در موز هم به جذب درست آهن کمک می‌کند. بدن برای مبارزه با آنمی به آهن نیاز دارد. ویتامین B12 موجود در موز از آنمی بدخیم یا پرنیشیوز پیشگیری می‌کند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که بدن به دلیل نداشتن ویتامین B12 به اندازه‌ی کافی نمی‌تواند گلبول قرمز تولید کند. به ویتامین B6 برای جذب صحیح و ذخیره‌ی ویتامین B12 نیاز است. مس موجود در موز هم به جذب آهن کمک می‌کند.

۱۶. حالت تهوع صبحگاهی را درمان می‌کند

۲۷ خاصیت عجیب موز برای پوست، مو و سلامتی/ این افراد نباید موز نخورند !

پتاسیم و کربوهیدرات موز می‌تواند در درمان حالت تهوع صبحگاهی مفید باشد. هرچند باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

۱۷. تب را کاهش می‌دهد

کاهش تب یکی دیگر از خواص موز به شمار می‌رود. تعریق زیاد، اسهال و استفراغ از جمله علائم رایج تب به شمار می‌روند. این علائم منجر به کاهش سطح پتاسیم بدن شده و منجر به ضعف می‌شوند. از آنجایی که موز سرشار از پتاسیم است، می‌تواند در این زمینه مفید باشد. موز همچنین به جایگزینی الکترولیت از دست رفته‌ی بدن کمک می‌کند و از این طریق به فرآیند ریکاوری سرعت می‌بخشد. فلاونوئیدهای موجود در موز می‌توانند التهاب را کاهش دهند و فعالیت سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشند که این موضوع در مبارزه با تب مفید است.

۱۸. خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

موز سطح قند خون را ثابت کرده و به همین دلیل به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. ویتامین B6 موجود در این میوه‌ی زرد رنگ استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. موز همچنین منبع عالی تریپتوفان به شمار می‌رود. تریپتوفان نوعی اسید آمینه است که تولید هورمون سروتونین (هورمون شادی) را تحریک می‌کند. مصرف کافی ویتامین B می‌تواند به مبارزه با افسردگی ناشی از افزایش سن کمک کند. موز سرشار از ویتامین‌های B است.

پتاسیم موز هم به‌طرز مثبتی روی نورون‌های مغز اثر می‌گذارد. کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به مه‌مغزی و دیگر مشکلات شناختی شود. یک عدد موز متوسط تقریبا ۷۵۸ میکرو‌گرم نیاسین و ۲۴ میکروگرم اسید فولیک دارد. نیاسین و اسید فولیک دو نوع ویتامین B هستند که به افزایش آرامش کمک می‌کنند.

موز ممکن است به کاهش تغییرات خلقی، به‌ویژه نوسانات خلقی مرتبط با سندرم پیش از ‌قاعدگی (PMS) کمک کند. ‌هرچند باید در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف ویتامین B6 منجر به آسیب به سیستم عصبی می‌شود.

۱۹. به درمان بواسیر کمک می‌کند

درمان بواسیر یکی دیگر از خواص موز به شمار می‌رود. بر اساس نتایج یک مطالعه، خوردن یک عدد موز در روز با شکم خالی می‌تواند در درمان بواسیر مفید باشد. اگر دچار بواسیر خونی شدید، هر روز سه عدد موز بخورید.

۲۰. بی‌خوابی را درمان می‌کند

پتاسیم و منیزیم موجود در موز به ریلکس کردن عضلات و داشتن خواب بهتر کمک می‌کنند.

از تریپتوفان موجود در موز برای درمان بسیاری از اختلالات خواب استفاده می‌شود. نشان داده شده که تریپتوفان منجر به بهبود آپنه خواب می‌شود. موز همچنین حاوی ملاتونین است که به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

۲۱. می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

فیبر موجود در موز می‌تواند برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد. همچنین موز به دلیل اینکه نشاسته دارد، می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. این موضوع برای کاهش وزن مفید است، چون شکر اضافی به‌عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. می‌توانید روز خود را با خوردن موز شروع کرده و از این طریق به فرآیند لاغری خود بهبود ببخشید. توجه کنید که زیاده‌روی در مصرف موز می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. علاوه بر این لازم است بدانید درباره‌ی اینکه موز چطور به کاهش وزن کمک می‌کند اطلاعات کافی وجود ندارد.

خواص موز برای پوست

درباره‌ی اینکه موز چطور به پوست فایده می‌رساند، تحقیقات زیادی انجام نشده است. با این حال گفته می‌شود که موز می‌تواند به دلایل مختلف برای پوست مفید باشد. در ادامه به خواص موز برای پوست اشاره می‌کنیم.

۲۲. پوست را مرطوب می‌کند

موز یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی برای پوست محسوب می‌شود. ویتامین A موجود در این میوه رطوبت از دست رفته‌ی پوست را برمی‌‌گرداند و پوست خشک، آسیب‌دیده و کدر را ترمیم می‌کند. برای مرطوب کردن سریع پوست خشک و تیره، یک عدد موز رسیده را با چنگال له کنید و آن را روی صورت خود قرار دهید. حواستان باشد موز له شده با چشم‌هایتان تماس پیدا نکند. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. بعد از استفاده از این ماسک ساده پوستتان نرم و شاداب می‌شود.

اگر پوستتان به‌شدت خشک و پوسته‌پوسته است، می‌توانید به ماسک بالا مقداری عسل اضافه کنید. ماسک موز و عسل همچنین به از بین بردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند. می‌توانید برای مرطوب کردن پوست خود با مخلوط کردن نصف یک عدد موز رسیده، یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E یک ماسک صورت مفید درست کنید. ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس پوست خود را با آب بشویید.

۲۳. پوست را درخشان می‌کند

موز حاوی مقدار خوبی ویتامین C است که به حفظ درخشندگی پوست کمک می‌کند. می‌توانید با ماسک زیر درخشندگی از دست‌رفته‌ی پوست خود را برگردانید.

مواد لازم

  • موز: نصف یک عدد
  • پودر چوب صندل: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. موز را با چنگال له کنید. عسل و پودر چوب صندل را به موز له شده اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.
  2. ماسک به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را با آب بشویید.

۲۴. خواص ضدپیری دارد

مبارزه با پیری پوست یکی دیگر از خواص موز محسوب می‌شود. مواد مغذی موجود در موز به مبارزه با چین‌وچروک کمک می‌کنند و پوست را جوان نگه می‌دارند. می‌توانید با موز و آووکادو یک ماسک صورت ضدپیری درست کنید که سرشار از ویتامین‌های A و E است. ویتامین E موجود در آووکادو و مواد مغذی موز با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آسیب ناشی از آن‌ها را ترمیم می‌کنند. گوشت یک عدد آووکادو را خارج کرده و آن را به همراه یک عدد موز با چنگال له کنید. مخلوط ایجاد شده را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بگذارید. سپس صورت خود را با آب بشویید.

۲۵. به از بین بردن سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند

لایه‌برداری پوست را هم می‌توانیم در فهرست خواص موز قرار دهیم. موز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و در از بین بردن سلول‌های پوستی مرده مفید است. موز به غیر از لایه‌برداری پوست، به درخشان کردن پوست هم کمک می‌کند. برای لایه‌برداری پوستتان از ماسک زیر استفاده کنید.

مواد لازم

  • موز: یک عدد
  • شکر: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. یک عدد موز را له کرده و شکر را به آن اضافه کنید.
  2. مخلوط را با حرکات دورانی روی صورتتان ماساژ دهید.
  3. بعد از حدود ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب بشویید.

۲۶. به درمان جوش کمک می‌کند

می‌توانید از پوست موز برای درمان جوش استفاده کنید. پوست یک عدد موز را خرد کنید. بخش داخلی پوست موز را به‌آرامی روی ناحیه‌ای از پوستتان بمالید که دچار جوش است. این کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید تا پوست بخش داخلی موز قهوه‌ای شود. پوستتان را با آب ولرم بشویید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

خواص موز برای مو

در ادامه خواص موز برای مو آورده شده است.

۲۷. سلامت و ظاهر مو را افزایش می‌دهد

موز حاوی اسید فولیک است که مو را درخشان می‌کند. علاوه بر این مو را مرطوب و هیدراته نگه می‌دارد. پتاسیم و روغن‌های طبیعی موجود در این میوه سلامت مو را بهبود می‌بخشند. در ادامه طرز درست کردن سه ماسک مو با موز آورده شده است.

۱. ماسک برای نرم کردن مو

ماسک زیر را روی موهای خود قرار دهید تا موهایتان نرم شوند. ماسک زیر موی آسیب‌دیده را نرم و لطیف می‌کند. همچنین می‌توانید به ماسک زیر مقداری پودر کاکائو اضافه کنید.

مواد لازم
  • موز رسیده: یک عدد
  • آووکادو: یک عدد
  • شیر نارگیل: به مقدار لازم
طرز تهیه
  1. موز، گوشت آووکادو و مقداری شیر را با هم ترکیب کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی موهایتان قرار دهید.
  3. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را با آب بشویید.

۲. ماسک برای مستحکم کردن مو

از ماسک زیر برای مستحکم کردن موی خود استفاده کنید.

مواد لازم
  • موز رسیده: یک عدد
  • ماست: به مقدار لازم
طرز تهیه
  1. موز را له کرده و ماست را به آن اضافه کنید.
  2. خمیر نرم به دست آمده را روی کف سر خود قرار دهید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را با آب خنک بشویید.

۳. ماسک برای درخشان کردن مو

اگر دوست دارید به موهایتان درخشندگی هدیه دهید، از ماسک موی فوق‌العاده‌ی زیر استفاده کنید.

مواد لازم
  • موز: یک عدد
  • روغن زیتون: یک چهارم فنجان
  • سفیده‌ی تخم‌مرغ: یک عدد
طرز تهیه
  1. پوست موز را بگیرید و روغن زیتون و سفیده‌ی تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید.
  2. مواد را برای چند دقیقه با هم‌زن دستی هم بزنید.
  3. مخلوط ایجاد شده را روی موهای خود قرار دهید.
  4. اجازه دهید ماسک به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را با شامپو بشویید و از نرم‌کننده استفاده کنید.

کلام پایانی

موز میوه‌ای خوشمزه و مقوی است که می‌تواند با خواص فراوان خود برای سلامتی بدن شما را شگفت‌زده کند. موز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به منیزیم، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C، تیامین، کلسیم، سدیم، ریبوفلاون، پانتوتنیک اسید و… اشاره کنیم. می‌توانید با موز خوردنی‌های دلچسبی درست‌ کنید تا از خواص شگفت‌‌انگیز آن بهره ببرید‌. از جمله خواص موز برای سلامتی بدن، پوست و مو می‌توانیم درخشان کردن مو، درمان جوش، از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، افزایش سلامت و ظاهر مو، درمان آنمی، کاهش تب و… را نام ببریم. در بخش کامنت‌ها به ما و مخاطبان دیگر بگویید با موز چه خوراکی‌هایی درست می‌کنید؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۳۲

من برای اولین بار دیدگاه
و نظرم
فرستادم

ناشناس یکشنبه , ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۲۷

قیمت موز نجومی رفته
بالا وخریدش واقعا سخته
برای مردم است برای همین از خاصیت آن تبلیغ
میشود

آخرین اخبار