چاپ کد خبر: 47027
15 اسفند 1399

طرز تهیه کباب شیشلیک شاندیز سنتی و خوشمزه + ۴ روش

اصلی

کباب شیشلیک را همه می شناسیم. یک کباب خوشمزه دوست داشتنی که حسابی هم طرفدار دارد. اصالتا خاستگاه شیشلیک به قفقاز، اروپای مرکزی و آسیای غربی و مرکزی می رسد. روس ها و ترک ها در طرز تهیه کباب شیشلیک گوسفندی بسیار ماهرند و به آن «شاشلیک» می گویند. در اصل هم از ۶ تکه (نه بیشتر) گوشت بره تهیه می شود. اما دلیل این همه محبوبیت چیزی نیست جز نحوه درست کردن و استفاده از گوشت تازه. به هر حال همان طور که می دانید، این کباب از لحاظ ظاهری هم با کباب هایی مثل کوبیده، لقمه، برگ و … که در آن ها از گوشت چرخ کرده یا گوشت بدون استخوان استفاده می شود، فرق دارد. یعنی در شیشلیک با یک بافت و طعم دیگر مواجهیم.

شما هم فرصت درست کردن این کباب لذیذ و بی نظیر را هرگز از دست ندهید.  در این مطلب از  ۴ نوع طرز تهیه کباب شیشلیک گوسفندی و همه فوت و فن های پخت آن در خانه به سبک رستوران شاندیز را برای شما آماده کرده ایم. کافی است مراحل را به همین ترتیب ادامه دهید تا یک طعم اصیل را تجربه کنید.

فرق دنده کباب و کباب شیشلیک گوسفندی

tumblr nm0nai7AhP1unt1cso1 1280

اگر تا حالا کباب دنده را با کباب شیشلیک گوسفندی اشتباه می گرفتید وقت آن رسیده که در مورد شیشلیک بیشتر بدانید. کباب شیشلیک چیست؟درست است که در طرز تهیه دنده کباب هم مثل شیشلیک از دنده گوسفندی استفاده می شود ولی معمولا در آن گوشت چرخ کرده هم به کار گرفته می شود و البته احتمالا می دانید که دنده کباب جزو غذاهای اصیل و قدیمی کرمانشاه است. علاوه بر این، برای طعم دار کردن کباب دنده، از مقداری رب گوجه فرنگی و روغن کرمانشاهی هم استفاده می کنند.

در ضمن نحوه برش گوشت نیز در این دو مدل کباب با وجود برخی شباهت ها، با هم متفاوت است. در نهایت هم موادی که گوشت ها را در آن مرینیت و مزه دار می کنند و هم برش های این دو کباب با هم متفاوت هستند.

طرز تهیه کباب شیشلیک در فر یا مایکروویو (روش اول)

Grilled Lamb Chops 6

مواد لازم

دنده گوسفند: ۷۰۰ گرم

خردل: ۱ قاشق چای خوری

شکر قهوه ای: ۱ قاشق سوپ خوری

پایریکا: ۱/۲ قاشق چای خوری

سرکه سیب: ۱ قاشق چای خوری

سیر: ۲ حبه

نمک: به میزان لازم

فلفل سیاه: به میزان دلخواه

سس تند: به میزان دلخواه

مرحله اول

در همین ابتدای طرز تهیه کباب شیشلیک، پوست دنده ها را، یعنی بخش هایی که اضافه است، جدا کنید. دنده ها را می توانید بشویید، در غیر این صورت آن ها را فقط با دستمال خشک کنید.

در یک ظرف سس خردل، شکر قهوه ای، پاپریکا، نمک، سیر (رنده و له شده) فلفل سیاه، نمک، سرکه سیب و سس تند را کاملا با هم مخلوط کنید. در سینی فر فویل قرار دهید. دنده ها را در سینی و روی فویل به ترتیب بچینید و آن ها را کاملا به سس آغشته کنید.

مرحله دوم

فویل را بپیچید و سینی را در فر قرار دهید. دنده های آغشته شده به سس را به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید. ۳۰ دقیقه قبل از بیرون آوردن سینی از یخچال، فر را روشن و روی دمای ۱۶۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. سینی را با همان دنده هایی که فویل پیچیده شده اند، به مدت ۲ ساعت در فر بگذارید. اجازه دهید دنده ها با سس و آبی که از گوشت خارج می شود، کاملا بپزند.

مرحله سوم

بعد از ۲ ساعت، سینی را از فر بیرون بیاورید. فویل را باز کنید و دوباره به داخل فر برگردانید. درجه فر را کم و زیاد نکنید. بگذارید دنده ها به مدت ۳۰ دقیقه در فر بمانند. بعد از نیم ساعت، سینی را بیرون بیاورید و بگذارید از دما بیفتد. سپس با چاقو دنده ها را برش بزنید و سرو کنید. اگر می خواهید از مایکروویو برای درست کردن کباب شیشلیک استفاده کنید از تنظیمات پخت کباب در برند مایکروویو خود استفاده کنید.

طرز تهیه کباب شیشلیک روی منقل (روش دوم)

ee007419468888cfb3778c4ff1afe287

مواد لازم

دنده گوسفندی: ۷۰۰ گرم

پیاز: ۳ عدد متوسط

آبلیمو: ۵ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۵ قاشق غذا خوری

کره: ۱۰۰ گرم

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

ماست: به میزان لازم‌ (در صورت دلخواه)

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مرحله اول

یک ظرف با اندازه مناسب را انتخاب کنید و دنده ها را که تمیز کرده اید، در آن بریزید. پیازها را رنده کنید. آب پیازها را به ظرف اضافه کنید. سپس به آن، آبلیمو، زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه بیفزایید و این مواد را با دست روی تمام دنده ها پخش کنید، به طوری که دنده ها به آن آغشته شوند. در صورت تمایل می توانید از یک یا ۲ قاشق غذاخوری ماست هم در طرز تهیه کباب شیشلیک استفاده کنید.

مرحله دوم

روی ظرف با سلفون بپوشانید یا در ظرف را روی آن قرار دهید و در یخچال بگذارید. ۱۲ ساعت دنده ها باید در یخچال و با مواد بمانند تا گوشت دنده ها هم نرم شود و هم طعم مواد را به خود بگیرد.

حواستان باشد، سیخ هایی را که برای طرز تهیه کباب شیشلیک منقلی انتخاب می کنید، باید بزرگ باشند. دنده ها را سیخ بزنید.

مرحله سوم

سپس زغال ها را روشن کنید. اجازه دهید همه زغال ها به صورت یکدست روشن شوند تا دود حاصل از  زغال های خام، طعم کباب را خراب نکند. بعد از این که سیخ ها و زغال به طور کامل آماده شدند، سیخ ها را روی منقل بچینید و اجازه دهید کباب ها، با حرارت بسیار ملایم شروع به کباب شدن کنند.

مرحله چهارم

هنگامی که کباب ها در حال کباب شدن هستند، کره را روی کباب ها بمالید. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود طعم کباب شیشلیک بسیار خوشمزه و دلپذیر شود، باعث جلوگیری از خشک شدن کباب ها روی حرارت آتش نیز می شود.  چند سیخ گوجه و فلفل سبز هم در کنار سیخ های شیشلیک روی زغال ها قرار دهید. بعد از اینکه همه کباب ها آماده شدند، آن ها را سرو کنید.

رازها و فوت و فن های طرز تهیه کباب شیشلیک

811d7a4d385b51eb4c6a735f4512481a

*در هنگام برش زدن و آماده کردن گوشت ها باید گوشت دنده را به قطعات کوچک تقسیم کنید، به طوری که حداقل دو دنده روی یک تکه وجود داشته باشند.

*استفاده از آب انار و میخک علاوه بر مواد مورد نیاز برای طرز تهیه کباب شیشلیک می تواند به آن عطم و طعم دل انگیزی دهد ولی باز هم به سلیقه و طبع خودتان بستگی دارد.

*برای اینکه گوشت دنده ها کمی نرم شود، بعد از اینکه آن ها در مواد خواباندید و در یخچال گذاشتید، قبل از سیخ زدن، قسمت بالای دنده را که شامل گوشت دنده است، با بیفتک کوب به آرامی بکوبید. این کار را طوری انجام دهید که بافت گوشت ها از هم نپاشد.

*وقتی گوشت های دنده را به سیخ می کشید، حواستان باشد که سیخ ها از وسط دو استخوان رد شوند.

*علاوه بر کره ای که هنگام کباب شدن دنده ها، روی شیشلیک می مالید، می توانید یک مخلوط کره، زعفران و آبلیمو را به طور جداگانه درست کرده و با قلم مو روی کباب ها بمالید تا عطر و طعم خوبی به آن ها بدهد. با این کار کبابتان، تردتر هم خواهد شد.

*کباب شیشلیک را می توانید به شکل بدون استخوان هم تهیه کنید و بدانید که کباب شیشلیک بدون استخوان با کباب برگ فرق می کند.

طرز تهیه کباب شیشلیک بدون استخوان روی منقل (روش سوم)

sitemgr photo 108771

مرحله اول

در طرز تهیه کباب شیشلیک بدون استخوان می توان از گوشت راسته یا فیله گوساله استفاده کرد. گوشت ها برش بزنید ولی قطع و اندازه شان نباید بیشتر از ۲ سانتی متر باشد. با این کار به آنها اجازه می دهید تا هم به خوبی نرم و ترد شوند و هم طعم مواد را زودتر به خودشان بگیرند.

مرحله دوم

گوشت هایی را که برش داده بود در یک ظرف یا پلاستیک زیپ دار بریزید و روی آن ها را کیوی رنده کنید. ۱۵تا ۲۰ دقیقه زمان کافی است. تکه های گوشت را از کیوی جدا کنید و آن ها به سیخ بزنید. منقل و زغال ها را آماده کنید و وقتی حرارت زغال ها یکدست شد، سیخ ها را روی منقل قرار دهید. بعد از آماده شدن کامل کباب ها، آن ها در ظرف مناسب سرو کنید.

نکته های کلیدی در طرز تهیه کباب شیشلیک بدون استخوان

اااااممم

* کیوی عمل ترد کردن گوشت را به خوبی انجام می دهد. اما به خاطر داشته باشید که در صورت طولانی شدن مدت ماندگاری کیوی روی گوشت ها، بافت گوشت از بین می رود و گوشت ها موقع پخت له می شوند.

*از دنبه برای طعم دهی بیشتر و جلوگیری از خشک شدن گوشت ها می توانید استفاده کنید. بین قطعه های گوشت را، تکه های کوچک دنبه قرار دهید و به سیخ بزنید.

*از همان سسی که در طرز تهیه کباب شیشلیک با استخوان روی منقل استفاده کرده بود،‌ برای این کباب هم استفاده کنید. یعنی آبلیمو، زعفران و کره. با این کار کبابتان علاوه بر خوش طعم تر شدن، حتی بهتر هم سرخ و کبابی می شود.

حتما بخوانید  انواع هویج پلو شیرازی و تبریزی مجلسی و ساده با مرغ، گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه کباب شیشلیک سرخ شده در تابه (روش چهارم)

تابه

اگر به هر دلیلی امکان استفاده از منقل یا فر برای درست کردن کباب شیشلیک ندارید، می توانید کباب شیشلیک را مثل جوجه کباب تابه ای سرخ کنید. این روش، بسیار ساده است. برای طبخ کباب شیشلیک سرخ شده، به ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید.

مرحله اول

پیاز را رنده و با ادویه هایی مثل نمک و فلفل مخلوط و طعم دار کنید. از یک یا ۲ قاشق زعفران دم کرده استفاده کنید تا به آن عطر و طعم بهتری بدهد. استفاده از روغن زیتون (اگر با طبع تان سازگار است) هم می تواند به گوشت، طعم دلپذیری بدهد. استفاده از ۱ یا ۲ قاشق ماست هم اختیاری است. گوشت های آغشته به مواد را در یک ظرف در دار یا در یک پلاستیک زیپ دار قرار دهید و در یخچال بگذارید.

مرحله دوم

اجازه دهید گوشت ها حداقل ۴ تا ۵ ساعت استراحت کنند. هر چه بیشتر آن ها را در یخچال بگذارید، بافت نرم تری پیدا می کنند و مواد همه به طور کامل به خورد گوشت ها می رود. اگر از کیوی هم در این مواد استفاده می کنید، مدت زمان نگهداری و استراحت گوشت را کاهش دهید.

مرحله سوم

بعد از اینکه گوشت ها را به این روش طعم دار کردید، شروع به سرخ کردن آن ها در تابه کنید. یک ماهیتابه را با عمق و اندازه مناسب روی حرارت قرار دهید و  کمی روغن یا کره در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، گوشت هایی را که از یخچال خارج کرده اید، به آن اضافه کنید. البته اگر از گوشتی استفاده کرده اید که چربی زیادی دارد، دیگر نیازی به استفاده از روغن یا کره وجود ندارد.

مرحله چهارم

حرارت را کم کنید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه گوشت ها را در تابه و روی حرارت تفت دهید تا رنگشان تغییر کند و سرخ شوند. هر دو طرف دنده ها را کاملا سرخ کنید. سپس کمی آب به تابه اضافه کنید و بعد از جوش آمدن، در تابه را ببندید.

بهتر است از همان اول از آب جوش استفاده کنید تا به گوشت هم شوک وارد نشود. در طول مدتی که کباب شیشلیک می پزد، آن را بررسی کنید تا آب و سس موجود در آن بخار نشود و نسوزد. در انتها و بعد از پخت، شیشلیک ها را در یک ظرف مناسب، به همراه گوجه فرنگی، قارچ و سبزی خوردن، تزیین و سرو کنید.

نکته های کاربردی در طرز تهیه کباب شیشلیک تابه ای

اااااا

*حتما قبل از این که روی گوشت را آب بریزید، آن را سرخ کنید. از اضافه کردن آب، قبل از سرخ کردن کباب، به شدت خودداری کنید.

*اضافه کردن نمک به شیشلیک را به مراحل آخر پخت موکول کنید. چون نمک باعث سفت شدن گوشت خواهد شد و مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز خواهد داشت.

*می توانید به مواد تابه کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید. در این صورت، حتما رب گوجه را در روغن سرخ کنید تا طعم خام آن گرفته شود و بعد آب جوش را اضافه کنید.

* استفاده از سیر در طرز تهیه کباب شیشلیک باعث ایجاد طعمی متفاوت خواهد شد. می توانید سیر را رنده کنید و به مواد داخل تابه اضافه کنید یا اینکه در همان مرحله مرینیت کردن، به مواد اضافه کنید تا کاملا به خورد گوشت برود.

*در صورت استفاده از ماست برای مرینیت کردن، بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید.

طرز تهیه ماست چکیده خانگی

* در صورت تمایل، از سس ورستر شایر یا ووستر شیر (به آن به صورت خلاصه شده «ووستر» هم می گویند) نیز می توانید برای مزه دار کردن کباب شیشلیک استفاده کنید. این سس معروف انگلیسی برای مزه دار کردن انواع گوشت و حتی در طرز تهیه سالاد هم استفاده می شود. در هر روشی از طرز تهیه کباب شیشلیک می توان از سس برای طعم دار کردن گوشت استفاده کرد.

*کباب شیشلیک را با هر کدام از روش های بالا که درست کردید، می توانید به صورت گرم و با نان یا برنج و سبزی سرو کنید. شیشلیک

اگر شما هم در زمینه پخت این غذا تجربه ای دارید برای ما بنویسید

عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84 %D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C %D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C %D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار